Änglamark refill vinnare i European Private Label Awards

Änglamark refill vinnare i European Private Label Awards

Änglamarks ready-to-use + refill-serie för rengöring står som vinnare i årets upplaga av European Private Label Awards.

Juryn beskriver i sin motivering serien som ”briljant”, ”väldigt innovativ” samt att den ”utbildar konsumenten” att ta fler hållbara val.

– Vi känner stor stolthet över utmärkelsen. För oss har EVM länge varit ett prioriterat område där våra egna märkesvaror sträcker sig från premium till priskämpar, men med hög kvalitet över hela linjen. Givet den ökade efterfrågan på värde och låga priser har detta givetvis fått ett ökat fokus, säger Minna Björklund, tf Chef EVM Coop Sverige.

– Änglamark – ett av Sveriges mest hållbara varumärken som tidigare har vunnit mängder av priser – kommer med ett stort ansvar att utveckla och underhålla eftersom det är ett pionjärvarumärke inom hållbarhet, fortsätter hon.

Produkten som säljs i Coops butiker möjliggör för konsumenter att återanvända sina flaskor. När sprejflaskan på 500 ml är tom kan kunder enkelt återanvända flaskan genom att blanda vatten med ett koncentrat på 50 ml. Flaskorna, såväl sprej som refill, är gjorda av 100 procent återvunnen plast som stödjer FN:s hållbarhetsmål nummer 12 gällande ansvarsfull konsumtion och produktion. De dokumenterat effektiva rengöringsprodukterna är Svanen-märkta och uppfyller kraven från Astma- och Allergiförbundet.

– Med det här konceptet kan vi minska plastanvändningen med 80 procent. Dessutom är den mindre refillen lättare att bära hem för våra medlemmar och kunder. Den lilla refillen sparar också på kartong per transport gentemot en vanlig sprej, något som gynnar en hållbar industri, FN:s mål nummer nio, säger Minna Björklund.

Konceptet produceras i Danmark i samarbete med Nopa Nordic, och köps in via Coop Trading.

European Private Label Awards, som ägt rum sedan 2017, delade sammanlagt ut priser i 17 kategorier, samt fyra övergripande kategorier.

– Vinnarna och finalisterna i årets European Private Label Awards visar varför butikernas egna märken fortsätter att vara en kraft att räkna med, säger Stephen Wynne-Jones, redaktör för ESM: European Supermarket Magazine.

OM UTMÄRKELSERNA

European Private Label Awards lanserades av ESM 2017 för att fastställa de mest effektfulla och innovativa varumärkena för privata märken som säljs i Europas stormarknader. Priserna är öppna för både återförsäljare och leverantörer och firar det bästa inom butiksmärkesinnovation på pan-europeisk nivå.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more