Änglamark pasta byter till papp – sparar 30 ton plast

Änglamark pasta byter till papp – sparar 30 ton plast

Som ett steg i Coops gröna arbete för en hållbar planet byts nu alla förpackningar för Änglamark pasta 500 gram ut till papper.

Förändringen från plast till papper gäller pastasorterna Linguine, Penne, Paciocche, Eciodali, Zoo, Genove Mezza Lisce, Manfredine, Spaghetti, Spaghetti fullkorn, Makaroner samt Fusilli, den senare som är först ut på hyllorna i den nya skepnaden.

– Vi spar mer än 30 ton plast årligen genom förändringen, i linje med EU:s strategi för att reducera plastavfall och de mål för 2030 som satts i linje med EU:s Green Deal, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

Samtliga pastasorter finns att köpa i Coops större butiker.

Förändringen kommer inte ensam. För Änglamark potatis försvinner till hösten fönstret av plast, vilket spar 1,5 ton plast årligen.

– Genom att minska antalet material i förpackningen gör vi den mer återvinningsbar. Fönsterna har i dag för låg kvalitet efter sorteringen för att kunna bli materialåtervunna, säger Mattis Bergquist.

På sikt ämnar Coop också att ta bort den påklistrade klisterlappen och tilltrycka den informationen direkt på påsen.

Svensk Dagligvaruhandel har satt som mål att alla inom förpackningar skall vara materialåtervinningsbara till 2025. Ovan två initiativ är en del av det arbetet. För fördjupad information, se färdplanen hos Svensk Dagligvaruhandel.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Vecka 15 ser en ny förpackningsdesign ljuset för första gången på Coop. Coops prisvärda blöjor och barnartiklar har fått nya kompisar i form av djurmotiv med läten.
    Read more
  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more