Änglamark är Sveriges grönaste varumärke 2013

Coops varumärke Änglamark är det varumärke som svenskarna anser är det grönaste på svenska marknaden. Den hedrande förstaplatsen offentliggörs idag av varumärkesbyrån Differ, som för femte året i rad har genomfört en undersökning där drygt 1 000 svenskar får komma till tals.

– Det är fantastiskt roligt att Änglamark för andra gången får denna fina utmärkelse. Under de senaste åren har vi arbetat intensivt med att utveckla Änglamark-varumärket utifrån fördjupad insikt om våra kunders behov och önskemål om hållbar konsumtion. Först då blir det på riktigt, säger Anna Hällöv, Chef för Egna Varumärken på Coop.

Varumärket Änglamark har funnits sedan 1991 och har Sveriges största sortiment på ekologiska och miljömärkta varor. Det finns cirka 450 produkter att välja mellan, allt från färska kryddor till schampo. Utvecklingen fortsätter med nya produkter, ny design, miljövänliga förpackningslösningar och attraktiva kampanjer.

– För att ta en position som hållbart varumärke krävs ett konsekvent och långsiktigt arbete där miljö- och hållbarhetsperspektivet är en helt naturlig del av företagets kärnverksamhet. Coop har länge arbetat aktivt med dessa frågor. Undersökningens resultat visar att detta når fram till allmänheten, konstaterar Ulrika Burling, vd Differ.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i två olika

kategorier. Änglamark står som segrare i den ena kategorin. Här har respondenterna helt fritt fått ange vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden. I den andra kategorin har respondenterna fått sätta betyg på 86 varumärken, här blev SJ vinnaren.

Änglamark fick utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke även 2011.

För ytterligare information:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop snabbkaffe spurtade hem smaktest

    Coop snabbkaffe spurtade hem smaktest

    I Aftonbladets stora smaktest av snabbkaffe av 16 sorter gick Coops prisvärda EVM segrande ur bataljen.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more