Änglamark är Sveriges grönaste varumärke 2013

Coops varumärke Änglamark är det varumärke som svenskarna anser är det grönaste på svenska marknaden. Den hedrande förstaplatsen offentliggörs idag av varumärkesbyrån Differ, som för femte året i rad har genomfört en undersökning där drygt 1 000 svenskar får komma till tals.

– Det är fantastiskt roligt att Änglamark för andra gången får denna fina utmärkelse. Under de senaste åren har vi arbetat intensivt med att utveckla Änglamark-varumärket utifrån fördjupad insikt om våra kunders behov och önskemål om hållbar konsumtion. Först då blir det på riktigt, säger Anna Hällöv, Chef för Egna Varumärken på Coop.

Varumärket Änglamark har funnits sedan 1991 och har Sveriges största sortiment på ekologiska och miljömärkta varor. Det finns cirka 450 produkter att välja mellan, allt från färska kryddor till schampo. Utvecklingen fortsätter med nya produkter, ny design, miljövänliga förpackningslösningar och attraktiva kampanjer.

– För att ta en position som hållbart varumärke krävs ett konsekvent och långsiktigt arbete där miljö- och hållbarhetsperspektivet är en helt naturlig del av företagets kärnverksamhet. Coop har länge arbetat aktivt med dessa frågor. Undersökningens resultat visar att detta når fram till allmänheten, konstaterar Ulrika Burling, vd Differ.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i två olika

kategorier. Änglamark står som segrare i den ena kategorin. Här har respondenterna helt fritt fått ange vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden. I den andra kategorin har respondenterna fått sätta betyg på 86 varumärken, här blev SJ vinnaren.

Änglamark fick utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke även 2011.

För ytterligare information:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer