Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark befäster sin position som Sveriges grönaste varumärke. Även i den nya kategorin bank placerar sig Coop i topp. I totalrankingen placerar sig Coop på tredje plats.

– Vi är glada och stolta att Änglamark för åttonde gången utses till årets grönaste varumärke. Det visar också att satsningen vi gjorde under hösten på en ny design har tagits emot positivt av våra medlemmar och kunder, säger Maria Billow Bergendahl, varumärkeschef egna varumärken på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke. När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark, med Grumme på andra plats och Coop på bronsplat.

Nytt för i år är att även bankvarumärken rankas och även här tar blir det en topplacering för Coop, som följs av Länsförsäkringar Bank och ICA Banken. I undersökningen har även de svarande fått välja från en lista på 100 varumärken. I denna ranking placerar sig Coop som trea efter SJ och Ica.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher. Det är tionde gången som undersökningen genomförs.

Läs rapporten här.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer