All världens mat firar ettårsjubileum

Ett
lyckat första år för Konsum Värmlands unika satsning

saiwan2

Affärschefen för All världens mat, Saiwan Kamber

På fredag, den 5 mars, är det redan ett år sedan som Konsum Värmlands unika och uppmärksammade satsning All världens mat slog upp portarna på Kronoparken i Karlstad. Det kommer att uppmärksammas genom spännande och exotiska bjudningar från världens alla hörn.

– På Kronoparken i Karlstad representeras befolkningen av många olika kulturer. Vår ambition med butiken var att tillgodose även denna kundgrupp. Samtidigt har butiken också har fungerat som ett konkret integrationsprojekt med tanke på att personalstyrkan representeras av sex olika länder, säger Konsum Värmlands VD och koncernchef Steve Fredriksson.

Kungabesök som krona på verket

Butiken, som är Konsum Värmlands andra på Kronoparken, har en totalyta på cirka 1 100 kvm. Det är alltså en helt komplett butik som helhjärtat inriktar sig mot, för många värmlänningar, helt nya och spännande matkulturer. Butiken har lockat långväga besökare, långt utanför Karlstads kommuns gränser. Man har också uppmärksammat muslimska högtider såsom Ramadan och El-Eid-Fitr.

– Vi har haft ett fantastiskt första år. Butiken har uppmärksammats både av media, konkurrenter, myndigheter och beslutspersoner. Och som krona på verket hade vi kungaparet på besök den förste april. Uppmärksamheten har givetvis gett butiken extra draghjälp, samtidigt som det visar att det kan löna sig att våga gå helt otrampade vägar, menar Steve Fredriksson.

Vidareutveckling
Redan från starten var sortimentet inriktat främst på matkulturen från mellanöstern, sydostasien och Balkan. Men sedan dess har man successivt utökat sortimentet, och i butiken har man anpassat varuplaceringen därefter.

– Vi har utökat sortimentet med varor, bland annat från Polen, Mexiko och Indien, säger affärschefen för All världens mat, Saiwan Kamber.

Nyfikenhet och jubileum

Förutom kunder och besökare med bakgrund från främmande matkulturer, har också butiken lockat många svenskar som vill prova på spännande och annorlunda maträtter. På jubileumsdagen på fredag kommer man att ta extra fasta på detta, genom bjudningar av en mängd maträtter från världens alla hörn. Förutom personalen, kommer också Internationella kvinnoföreningen att finnas på plats. Det kommer också att bjudas på underhållning i form av exotisk dans och andra överraskningar.

– Det har verkligen varit ett händelserikt, omtumlande och framgångsrikt år. Nu ser vi verkligen fram mot jubileet som ett avstamp till ytterligare ett framgångsrikt år, avslutar Saiwan Kamber.

För ytterligare information, Kontakta affärschefen för All världens mat Saiwan Kamber, tfn; 070-2198534, eller Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson, tfn; 054-220102

Fakta om Konsum Värmland, se www.konsumvarmland.se. Under ”Pressrum” kan ni också hitta foton från All världens mats första år. Bl a från kungabesöket.

 

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer