För andra året i rad letade sig varor från Coops egna varumärken högst upp på prispallen vid PMLA.
Fjolårets svenska snackis ”Coop Corn snacks Sourcream & onion” lyftes 2024 fram till en förstaplats av juryn vid Private Label Manufacturers Association (PMLA). I år radade Coop upp tre förstaplatser med varor som säljs i Coops svenska butiker: Coop Good Night Herbal Tea, Coop Tuna Chunks in Less Oil samt Coop Brioche Pastry Cream & Chocolate.
– Otroligt roligt och utmärkelser som omgående skapar stolthet kring arbetet med att ta fram högklassiga, innovativa och prisvärda varor under våra egna varumärken. Bara i år släpper vi 200 nya EVM-produkter, säger Minna Björklund, chef EVM på Coop Sverige.
Coop Good Night Tea, som segrade i kategorin ”Hot drinks” ansågs av juryn ha en snygg förpackning och design samt presentation. Coop Tuna Chunks in Less Oil, som vann i kategorin ”Cold appetizers” bedömdes erbjuda bra värde med bibehållet fokus för hälsomedvetna konsumenter. I kategorin ”Sweet Bakery” listades Coop Brioch Pastry Cream & Chocolate som etta. Den innovativa produkten fick beröm av juryn för sin utsökta smak och lena textur.
– Privata varumärken är inte längre bara det smarta valet – det håller på att bli förstahandsvalet. Över hela Europa och utanför väljer allt fler konsumenter privata varumärken (EVM) för deras kvalitet, prisvärde och innovation. Något som även återspeglas i våra tre vinnande Coop-produkter i årets PLMA 2025, säger Minna Björklund.
– Med starka partnerskap, agilt tänkande och ett skarpt fokus på konsumenternas behov har vi allt som krävs för att driva på privata varumärken till nya höjder.
Över 550 produkter från 65 olika återförsäljare och 24 länder bedömdes i år av den internationella juryn. Produkterna betygsattes utifrån produktkoncept, smak och utseende, förpackning och presentation samt prisvärde.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se