En rad prestigefyllda priser tillföll Coop när European Private Label Awards utsåg de bästa egna märkesvarorna för 2025. Änglamark-pastan Elicoidali prisades som Årets hållbarhetsprodukt.
Det var framför allt den nya förpackningen för pastan inom Änglamark som föll juryn på läppen. Juryn berömde produkten för dess stora innovation, effektiva paketering samt att ”detta sätter tonen” för att andra att följa efter inom kategorin. ”Väl presenterad och miljövänlig – varför skulle man inte gilla detta?” som en jurymedlem uttryckte sig.
En annan produkt på den svenska marknaden som toppade kategorin Kött & Skaldjur samt ”Taste Excellence Awards” var Coops senapssill, dubbel vinnare för kvällen. Juryn var särskilt nöjd med hur Coop förändrat förpackningen för sillen till fyrkantiga burkar för högre effektivitet i transporterna, samt smaken som man ansåg bra balanserad.
Coop Trading, Coops samägda handelsbolag mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland, utsågs till ”Starkaste aktören”.
– Dessa utmärkelser understryker vårt engagemang och hårda arbete för att leverera högkvalitativa, innovativa privata varumärkesprodukter som resonerar hos konsumenter över hela Europa. Det är ett bevis på vårt samarbete för att leverera exceptionella produkter till våra nordiska konsumenter, säger Coop Tradings vd Michael la Cour.
European Private Label Awards anordnas av European Supermarket Magazine.