Snart ett decennium har gått sedan Änglamark ketchup fick sin första bäst i test av landets smakpaneler. Den här gången är det ansedda Råd & Rön som placerar varan i topp.
Ketchup har funnits på svenskarnas matbord sedan mitten av 1950-talet. Numera konsumerar vi runt 3,2 kilo per person och år, ett intag bara irländarna slår.
– Kalla det ketchupeffekt om man vill, men att vår ekologiska ketchup år efter år faller landets jurys i smaken är högsta betyg åt produkten. Ketchup finns i nästan varje hem och är inköpsmässigt en vaneprodukt. Så om man inte testat Änglamark ketchup på korven eller till köttbullarna skulle jag varmt rekommendera detta. Testa en testvinnare med stort T, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.
I Råd & Röns test genomgick de fjorton testade ketchupsorterna såväl ett smaktest som ett test i laboratorium. I det senare undersöktes innehållet av lykopen i produkterna. Lykopen är en antioxidant som ger tomaten dess röda färg, och halten av denna säger en del om hur mogen tomaten är och om kvaliteten. Mest lykopen återfanns i Änglamark ketchup som innehåller hela 89 procent tomatpuré.
När smaklökarna fick tala beskrivs Änglamark ketchup som en sås med ”doft av mogna tomater”. Ketchupen får även beröm för sin mörkröda färg och sin eftersmak.
Tidigare bäst i test-vinster för Änglamark ketchup inkluderar bland annat Expressen (2016, 2017), TT (2020) samt Smålands-Tidningen (2024). Ketchupen får även högt betyg och topplacering i Youtube-kanalen Rätt Rätt.
Om Coop EVM
Coop har som företag alltid varit pionjären inom EVM. Redan på 20-talet introducerades egna varumärken för att säkra leveranser samt kunna erbjuda samma vara till ett lägre pris. Cirkelkaffe var ett av de första varumärkena. Varumärket Coop lanserades 2003, sortimentet är brett och är det största av våra egna varumärken. Det levererar matglädje till alla sorters familjer, stora som små. Det är helt enkelt bra produkter till bra pris. Det är både varor som behövs i vardagen och som passar vid lite festligare tillfällen.
Många av våra produkter har fått utmärkelsen Bäst i test av oberoende kanaler som Mitt Kök, Expressen/Allt om mat, Svenska Dagbladet (SvD), Råd & Rön, TT och Aftonbladet. Senast prisades vårt nysläpp av Coop kalvfond av Allt om Mat samtidigt som SvD lyfte fram våra färdiga pastaknyten i sitt stora smaktest, och Expressen som i dagarna hyllar Coop kallpressad apelsinjuice. Detta är vi naturligtvis stolta över eftersom vi vill erbjuda våra medlemmar och kunder goda varor av bra kvalitet till bra priser.
Varumärken under Coop EVM är Coop, Änglamark, Xtra och Gourmet.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se