Coops samarbete med prisbelönte kocken Stefan Ekengren tar ny fart under hösten. Fokus i en serie reklamfilmer sätts på grönsakshyllan, och gärna råvaror i samma färg.
– Gröna rätter ses ofta som ett komplement till något annat – men grönsaker är fantastiska att kombinera med varandra. Genom att tänka färg i färg knäcker man koden, det fungerar alltid, det vet jag efter alla år i köket. Känns härligt att få förmedla mer grönt med grönt hos Coop, säger stjärnkocken Stefan Ekengren.
Samarbetet med Stefan Ekengren sträcker sig numera en bit tillbaka i tiden för Coop. Från potatiskungens recept och tips på Coops potatispåsar under egna varumärket Coop, till en matlagningskurs för insamling till Musikhjälpen, till grillinspiration i somras. Utöver höstens skörd av filmer kring grönsaker stundar även en jul- och nyårssatsning.
– Kampanjen i höst med Stefan Ekengren lyfter funderingar och lättar på locket för inspiration till hur vi får in mer grönsaker i vårt vardagliga intag av mat. Kampanjens namn, ”I huvudet på en ägare”, slår liksom huvudet på spiken här, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.
– Stefan, en snart om inte numera, folkkär kock för svenska konsumenter står för en enkel, kreativ och personlig matlagning, fortsätter Johan.
Filmerna med grönsaksfokus har premiär under vecka 40, främst i sociala medier.
Om Stefan Ekengren
Stefan Ekengren är husmansexperten som kallats ”Världens äldsta kock” och som tidigare i år tilldelades guldmedalj av kungen för sina insatser inom svensk matkultur. Stefan har släppt flertalet omtyckta och personliga kokböcker samt driver restaurang Hantverket i Stockholm. För Stefan är matens betydelse så mycket större än det vi ser på tallriken – berättelserna, nyfikenheten och den monumentala passionen kring mat är det som har gjort Stefan till den folkkära kock han är.
Recept på Coop.se signerade Stefan Ekengren
För mediefrågor (intervju, video, foto), kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se