Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.

Den senaste tiden har husdjuren spelat en viktig roll i många människors liv. Många svenskar har skaffat nya familjemedlemmar för att få den närhet och social interaktion som man har varit tvungen att avstå ifrån på grund av pandemin. Det har också lett till att fler köper hem produkter till sina husdjur. Coop har sett en stor försäljningsökning av mat och tillbehör till djur i sin nätbutik. Omsättningen för kategorin husdjur har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent.

Produkter till katter och hundar är mest populära. Det man oftast köper till katten är våtfoder, och till hunden är torrfoder mest populärt. Andra produkter som klickas hem ofta är kattsand, hundbajspåsar och dentastix för hund.

Ökningen för kategorin husdjur har skett över hela landet, men den är större på vissa platser. De som köper mest djurartiklar hittar man i tätorter och på landsbygden. Där är också produkter till fåglar mer populära, hela 25% mer populärt jämfört med boende i storstad.

Det är spännande att se att försäljningen av djurmat och djurtillbehör ökat så mycket online. Många har insett hur smidigt det är att klicka hem varor i vår butik på nätet och få det levererat på ett sätt som underlättar vardagen, säger Sara Mundt Petersen, Chef E-handel på Coop Sverige.

Mer data:

  • Personer mellan 51-70 handlar mest till sina husdjur.
  • Kattartiklar är 30% mer populärt än hundartiklar.
  • Inom kattmat står våtfoder för 75% och torrfodret för 25% av försäljningen.
  • Inom hundmat står torrfodret för 66% och våtfodret för 34% av försäljningen.
  • Övriga djur står för cirka 4% av omsättningen inom kategorin husdjur, där fågelartiklar står för den största delen. De populäraste produkterna för fåglar är talgbollar och solrosfrön.