Gröna hyllkantsetiketter hjälper kunder att hitta ekologiska och miljömärkta varor

Pressmeddelande 2009-02-09

Coop Sverige inför nu gröna hyllkantsetiketter för ekologiska och miljömärkta varor i alla butiker och stormarknader. Märkningen är ett sätt att möta medlemmarnas önskemål om att det ska vara enkelt göra miljömässigt kloka val.

– Vi vet från våra medlemspaneler på internet att medlemmarna vill att det ska bli enklare att hitta miljömärkta och ekologiska varor i butikerna. De gröna hyllkantsetiketterna är ett svar på det behovet, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Coop har idag marknadens största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor med närmare 5 000 artiklar.

De märkningar som finns bakom de gröna hyllkantsetiketterna är för livsmedel KRAV, EU-ekologiskt och MSC (Marine Stewardship Council), samt för specialvaror Svanen, Bra Miljöval, EU-blomman, samt FSC (Forest Stewardship Council).

Ända sedan Coop under 1980-talet på medlemmarnas uppdrag började ta fram ett ekologiskt sortiment har antalet varor och försäljningen ökat år från år. Medlemmarnas önskemål nu är förutom en tydligare märkning fler ekologiska och miljövänliga ekologiska alternativ.

– Vår målsättningen är att det ska finnas ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ i alla varugrupper där det är möjligt, säger Magnus Frisk.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop dukar upp till julbord med hjälp av sju matkreatörer

    Coop dukar upp till julbord med hjälp av sju matkreatörer

    Julen är full av smaker, traditioner och överraskningar. I år har Coop krokat arm i köket med sju av landets mest inspirerande matkreatörer som var och en sätter sin prägel på högtiden. 
    Read more
  • Solklar seger för solroskärnor från Änglamark och Coop

    Solklar seger för solroskärnor från Änglamark och Coop

    Solroskärnor är ett populärt inslag i svenskarnas kost, perfekta som topping på sallader, i bakning eller som ett nyttigt mellanmål. När Konsumenttidningen Råd & Rön nyligen testade ett urval av just solroskärnor blev det dubbel seger för Coop. Testet omfattade både smakpanelens bedömning och laboratorieanalyser.
    Read more