Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn.

Vi är glada och stolta att Änglamark för nionde gången utses till årets grönaste varumärke. Änglamark har dessutom en positiv försäljningsutveckling samtidigt som ekoförsäljningen backar, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke. När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark, med Coop på andra plats och Arla på bronsplats.

Coop rankas också som nummer ett i både dagligvaruhandeln och i banksektorn. Total vinnare i år blev SJ och Coop placerade sig på en silverplats före ICA.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.

För mer information kontakta: 
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more