Coop har sedan tidigare infört pant på alla PET-flaskor. Nu blir flaskorna som samlas in dessutom till nya, eftersom Coop börjat använda återvunnet material, så kallad rPET.
PET-flaskan har många fördelar. Den är lätt vilket minskar energiåtgången vid transporter och till skillnad från glasflaskan är det ingen risk att den går sönder om den tappas. Samtidigt ska PET-flaskor precis som all annan plast inte hamna i naturen. De PET-flaskor som Coop säljer under egna varumärken har därför pant, vilket ska vara en morot för konsumenten att se till att flaskorna återvinns korrekt.
Under 2017 återvanns 84 procent av alla PET-flaskor i pantsystemet. Men PET-flaskorna som återvunnits har oftast blivit andra plastmaterial, som till exempel fleece och inte nya flaskor. Men den tekniska utvecklingen går framåt och nu blir återvunnen så kallad r-PET en del av materialet för nya flaskor.
– Vi strävar efter att utforma förpackningar som har så låg miljöpåverkan som möjligt. Det är därför glädjande att vi nu tar ett stort steg närmare ett kretslopp för de plastflaskor vi säljer under egna varumärken, säger Anna-Karin Lindberg, chef för produktkvalitet och utveckling av Coops egna varumärken.
Flaskorna som innehåller rPET:
- Coop juice 250 ml, Coop smoothie 250 ml och Coop shots 60ml och 500 ml: Innehåller 75% rPET och 25% biobaserad plast (flaskorna byts i maj 2019).
- Coop färskpressad juice 1 liter: innehåller 50% rPET
- Coop vatten 50cl och 150cl, stilla och kolsyrad (även smaksatt): Innehåller 50% rPET
För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13