Anders Wilhelmson och Peepoople har tilldelats Änglamarkspriset 2012

Engångstoaletten Peepoo både hjälper utsatta människor och bidrar till en bättre miljö. Därför tilldelas Anders Wilhelmson, grundare till Peepoople, årets Änglamarkspris och ett stipendium på 100 000 kronor.

Vid en ceremoni vid Fotografiska Museet i Stockholm var idag de tio finalisterna samlade när Thomas Engelhart, vd Coop Marknad, läste upp juryns motivering och avslöjade årets vinnare av Änglamarkspriset – Anders Wilhelmson och Peepoople.

– Med engångstoaletten Peepoo lyckas organisationen Peepoople både skapa trygghet för utsatta människor samtidigt som produkten gör en betydande insats för miljön. Anders Wilhelmson är en mycket värdig vinnare av Änglamarkspriset 2012, säger Louise König, ordförande i juryn och chef Hållbar utveckling KF.

Juryns motivering lyder:
”Att få uträtta sina behov på ett tryggt och säkert sätt är kanske en självklarhet för många av oss, men i stora delar av världen ser det annorlunda ut. Idag saknar mer än 2,6 miljarder människor tillgång till grundläggande sanitet. Denna brist innebär en stor otrygghet, inte minst för kvinnor och barn vilka utsätts för trakasserier och våldtäkter där man saknar toalett och enskildhet, samt skapar enorma problem inom miljöområdet.

Att uträtta sina behov ska vara något positivt och inte ses som en begränsande otrygghet eller ett sanitetsproblem och en miljöbelastning.

Därför har skapandet av engångstoaletten Peepoo inneburit en ökad trygghet för redan utsatta personer men också en betydande insats för miljön. Att Peepoo efter användning dessutom blir till gödsel som är en värdefull tillgång i jordbruket och i det enskilda hushållet samt en affärsmöjlighet är även det en bidragande orsak till att dess upphovsman Anders Wilhelmson är årets Änglamarksprisvinnare och stipendiat.”

Juryn består av företrädare för familjerna Tage Danielsson, Hans Alfredson och Sven Bertil Taube samt personer från Coop. Den sista jurymedlemmen är alla som har röstat via Coops hemsida.

Temat för årets pris är hållbart socialt entreprenörskap. Coop vill uppmärksamma de personer, nationellt eller internationellt, som genom idéer och projekt tar ansvar för miljön och som samtidigt har ett stort socialt engagemang.

Om Änglamarkspriset
Änglamarkspriset syftar till att ge välförtjänt uppmärksamhet och uppmuntran till personer som gör förtjänstfulla insatser för miljön. Coop startade Änglamarkspriset 2002. Ordet Änglamark förekom första gången i Hasse och Tages film Äppelkriget. Idag bärs namnet av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.

Bilder på vinnaren finns att ladda ned i Coops pressrum på https://press.coop.se/ från cirka kl 18.00. För att hämta ner din pressbild, högerklicka och välj ”spara mål som”.
Fotograf är Mia Åkermark, Orasis foto.

För ytterligare information:
Louise König, ordförande i juryn och chef Hållbar utveckling KF, mobil: 010-743 21 17
Coops pressjour, tel. 08-743 23 33