Marknadspositionering à la Lysvik; Håkan filmade sig till nya frysar!

Marknadspositionering à la Lysvik; Håkan filmade sig till nya frysar!

Personalen på Coop Nära Lysvik, med chefen Håkan Eriksson i spetsen, har gjort sig kända genom egenhändigt och personligt utformade reklamfilmer på sin Facebooksida. Förutom att de i regionalpressen blivit utsedda till ”Den skojigaste lanthandeln” har greppet också bidragit till en positiv försäljnings- och resultatutveckling så till den grad att Konsum Värmland väljer att investera hundratusentals kronor i butiken.

Att Coop Nära Lysvik utmärker sig utöver det vanliga när det gäller sin Facebooksida är väl känt för många värmlänningar. Varje gång de lägger upp sina egenhändigt gjorda dokusåpor på Facebook når de snabbt tusentals tittare. Något som också föranlett en nyfikenhet för butiken med en ökad försäljning som följd.

  • Ja, all uppmärksamhet som vi har fått på vår facebooksida har skapat intresse och engagemang för butiken, säger affärschef Håkan Eriksson på Coop Nära Lysvik. Filmerna har verkligen bidragit till de framgångar som föranlett att en lanthandel som vår kan investera inför framtiden.

Investeringar på 300 000 kronor
Lysvik är ett litet samhälle i Värmland med en total befolkning på cirka 1 500 personer. Närheten till Sunne gör att utpendlingen borde vara stor och att Coop Nära Lysvik, i likhet med många andra landsortsbutiker, rent matematiskt borde ha lönsamhetsproblem.  Men butiken utgör ett lysande undantag. Under de senaste åren har de haft både försäljnings- och resultatökningar, så att de idag kan bära en investering i nya frysar för närmare 300 000 kronor och ändå lämna ett överskott till Konsum Värmland.

  • Många av Sveriges landsortsbutiker brottas med stora lönsamhetsproblem, säger Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander. Men Håkan Eriksson och hans medarbetare har visat att det går att driva en lanthandel med lönsamhet. Att de sedan tar till annorlunda marknadsföringsknep har vi ingenting emot. Tvärtom.

Lånar rekvisita från Lysviksrevyn
Håkan berättar att alla medarbetare är delaktiga med idéer till deras faceboksida och det gäller inte minst Jenny Karlsson som är butikens stora idéspruta till sketcherna.

  • Vi har det väl förspänt. Jenny är en av de drivande i Lysviksrevyn och vi lånar ofta rekvisita därifrån. Sedan filmar vi med mobiltelefoner, ofta från halvfärdiga idéer. Det är just det enkla, spontana och lite oseriösa som gör filmerna roliga. Den senaste handlar just om hur rädd jag är om våra nya frysar, skrattar Håkan.
  • Sedan sysslar vi inte bara med filminspelningar. Att jobba i butik innebär mycket hårt arbete också. Men våra filmer sätter en extra krydda på tillvaron och gör butiksjobbet ännu roligare, avslutar Håkan Eriksson.

För ytterligare information; Se gärna Coop Nära Lysviks senaste film om deras nya frysar; https://www.facebook.com/CoopNaraLysvik/videos/1308762202490085/

Eller; www.konsumvarmland.se

För ytterligare information; Kontakta Håkan Eriksson på Coop Nära Lysvik; 070-20 32 495 eller Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02

  • Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    I slutet av november får Lilla Edet sin första lågprisbutik när X:-tra öppnar portarna på Göteborgsvägen.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more