Konsum Värmland fortsätter framtidssatsningen i Värmland

Bygger toppmodern matbutik i Forshaga

illustration-coop-konsum-forshaga-web

Illustration; Fotomontage Coop Konsum Forshaga. Illustration; Klara Arkitektbyrå

I början av november påbörjar Konsum Värmland en omfattande om- och utbyggnad av butiken i Forshaga. Butiken kommer att få cirka 500 nya kvadratmeter, och en totalyta på 1 640 kvadratmeter. Den totala investeringen uppgår till cirka 18 Mkr, och den nya butiken beräknas stå klar under maj- juni 2011.

– Nu har vi hittat de rätta förutsättningarna för att bygga en modern matbutik i Forshaga, där vi vet att satsningen är mycket efterlängtad bland våra medlemmar, förtroendevalda och anställda, säger Konsum Värmlands VD och koncernchef Steve Fredriksson.

Dagligvaror och färskvaror

Butiken kommer, liksom tidigare, att profileras som Coop Konsum – en del av Konsum Värmland. Det innebär att föreningen kommer att erbjuda en modern storbutik med huvudinriktning på dagligvaror och inte minst färskvaror. Det blir en helt ny inredning och butiken kommer att upplevas som ljus, fräsch och lätthandlad. Kyl- frys, värme och ventilation kommer dessutom att vara miljöanpassade, en av anledningarna till att butiken dessutom kommer att vara KRAV-godkänd.

– Genom att erbjuda en miljöanpassad butik gör vi inte bara vår närmiljö en tjänst. Det innebär också lägre kostnader för föreningen och för våra medlemmar.

Manuella inslag med delikatesser och färsk fisk

I samband med utbyggnaden kommer man att göra en total inre omställning i butiken. Liksom tidigare kommer man att erbjuda ett brett utbud av både märkes- och lågprisvaror. Alltsammans inramat med marknadens bredaste utbud av lokalt producerade varor. Något som Konsum Värmlands livsmedelsindustri i Karlstad borgar för. Man kommer också att lägga stor möda på färskvarorna såsom butiksbakat bröd, frukt- och grönt, samt kött- och chark. Som kronan på verket kommer man också att erbjuda en större manuell avdelning för delikatesser, färsk fisk och lokalt producerade varor.

– Vi ser verkligen fram emot att snart kunna erbjuda våra kunder en av landets modernaste matbutiker, säger affärschefen i Forshaga Tomas Andersson.

– Utbyggnaden i Forshaga är ytterligare ett led i föreningens långsiktiga framtidsstrategi. Vi räknar med att investera mellan 400-450 Mkr under de närmaste fyra till fem åren. Vi vill investera och satsa i Värmland, och vi visar det i handling, avslutar Steve Fredriksson.

 

För ytterligare information, kontakta Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson, tfn; 054-220100 eller informationschef Klas Olsson, tfn 054-220102.
Fakta om Konsum Värmland; www.konsumvarmland.se

 

  • Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    I slutet av november får Lilla Edet sin första lågprisbutik när X:-tra öppnar portarna på Göteborgsvägen.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more