Nu vill Coop få fler konsumenter att äta ekologiskt och sänker priset på utvalda ekologiska frukter och grönsaker med 30-50%. Coop har länge varit ledande inom ekologisk försäljning och vill med satsningen “Veckans Eko” visa att den gröna satsningen fortsätter i Coops butiker. Kampanjen pågår hela året i alla Coops butiker och med varierande urval produkter till lågt pris.
En undersökning bland Coops medlemmar visar att nära hälften (44 %) av kunderna tycker att det är viktigt med ekologiska produkter. Idag står det ekologiska sortimentet för drygt 5% av Coops totala försäljning och att göra ekologiskt tillgängligt för fler är en prioriterad fråga för Coop. De tre främsta anledningarna till varför kunderna väljer ekologiska produkter är av hänsyn till miljön (51 %), att de innehåller färre eller inga gifter (45 %) och slutligen att de innehåller färre eller inga tillsatser (34 %).
”Coop har under många år varit ledande på ekologisk försäljning. Det började redan för drygt 100 år sedan då kooperationen kämpade för kundernas rätt till bra varor. Nu tar vi nästa stora steg med vår eko-satsning. Genom de val vi konsumenter gör kan vi bidra till ett jordbruk som är mer uthålligt, både på hemmaplan och på andra sidan jordklotet. I kombination med att detta är bra både för kropp och plånbok”, säger Louise König Hållbarhetschef på Coop.
Vid frågor kontakta:
För journalister – Coop Pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17