Coops försäljning av ekologiska varor i butiken på Stora Coop i Kalmar gick starkt under första halvåret 2017. Nya siffror visar att ekoandelen i butiken låg på 13,4 procent under perioden. Med andra ord var mer än var åttonde vara som såldes på Stora Coop i Kalmar ekologisk.
Ekoandelen på Stora Coop i Kalmar ligger därmed betydligt högre än genomsnittet på den svenska livsmedelsmarknaden som uppgick till 8,7 procent under förra året enligt Ekowebbs marknadsundersökning. Den starkaste ökningen på ekoförsäljningen i länet stod Coop Konsum i Norrliden för som steg med en procentenhet och noterades för en total ekoandel på 7,7 procent.
– Att fler kunder lägger mer ekologiska varor i sina kundkorgar är väldigt roligt. Vi ser även att ekologiskt med fokus på svenska, lokala råvaror blir ännu viktigare. Vi kommer fortsätta att driva ekoförsäljningen. Vi fortsätter arbetet med att förbättra vårt ekologiska sortiment ytterligare så att det blir ännu enklare för våra kunder att fatta ett grönt beslut, säger Louise König, hållbarhetschef Coop Sverige.
Bananer, ägg och matfett mest populära
Under förra året utökade Coop sitt ekologiska livsmedelssortiment med nära 500 produkter. Breddningen av ekosortimentet fortsätter och under våren har exempelvis Coops egna varumärke Änglamark lanserat två nya glassorter och tre nya sillsorter. De mest populära ekologiska varorna är bananer, ägg och matfett.
Vill du komma i kontakt med butiken?
Kontakta Coops presstjänst för mer information, tel. 010-743 13 13