Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig.
I slutet av februari lanserade Coop en sortimentslinje med snabblagade veganska och lakto-ovo vegetariska produkter. I serien ingår totalt fem frysta produkter som exempelvis ärtpuckar, broccollibollar och bönbiffar. Nu visar försäljningssiffror att vegoprodukterna bara under det första halvåret, redan överträffat Coops egna prognos för hela året. Produkterna ligger från 20 upp till 80 procentenheter över årsprognosen, om nuvarande försäljningstakt håller i sig.
– Den vegetariska trenden är urstark just nu och våra kunder efterfrågar snabblagade alternativ som smakar gott och uppskattas av hela familjen. Att nyheter på produktfronten går såhär bra är superkul, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.
– De här försäljningssiffrorna är en väldigt tydlig signal från kunderna till oss på Coop i vårt fortsatta arbete med produktutveckling av vegetariska rätter av hög kvalité. Att gå över till mer vegetarisk kost är ju dessutom bra både för kroppen och planeten, det är helt klart extra roligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop
Produkterna bygger på populära recept från Coops receptbank på coop.se och tillverkas i Sverige. Recepten har tagits fram av Coops matinspiratör Sara Begner tillsammans med Dafgårds.
För mer information:
Coops presstjänst, tel. 010-743 13 13