Knasiga frukter och grönsaker tar plats i Coops butiker

Coop tar i och med kampanjen Det är insidan som räknas ett nytt initiativ tillsammans med frukt och grönt-leverantören Everfresh för att minska matsvinnet. Nu välkomnas frukter och grönsaker som tidigare inte fått komma i närheten av butiken – bara för att de har en knasig form. Så vad är då skillnaden? Utseendet och priset blir svaret. För kvalitetsmässigt är de helt jämförbara.

En krokig morot är också en morot och en knölig tomat är också en tomat. Trots formen så smakar de precis lika fint som sina välsvarvade kompisar – men de är billigare. Till hösten kommer de nämligen att säljas till ett lägre pris i utvalda butiker.

–      Frukt och grönsaker som inte ser perfekta ut kommer sällan ut i butikerna. Hela 15-30 procent ratas redan i produktionsledet. Det tycker vi är tråkigt och onödigt. Tillsammans med leverantören Everfresh har vi bestämt oss – en gång för alla – att det inte är ytan som räknas. På så sätt kan vi bidra till att minska svinnet och vi blir först på den svenska marknaden med det här initiativet, säger Louise König, hållbarhetschef Coop Sverige AB.

Coop planerar att från och med vecka 44 sälja frukt och grönsaker som annars skulle ha sorterats ut till reducerat pris i utvalda butiker. Coop passar samtidigt på att informera om hur riktig frukt och grönt faktiskt ser ut och vad man som konsument kan göra för att minska svinnet.

–      Det som många konsumenter inte känner till är att när du kastar en avokado så kastar du samtidigt 200 liter vatten, det är den mängd som krävs för att producera avokadon. FNs livsmedelsorganisation FAO räknar med att det går åt cirka 2000-5000 liter vatten per dag för att producera mat till en person. Då är det ju oklokt att sortera bort frukter och grönsaker som inte håller sig till standardformen, säger Louise König.

–      Det är oerhört roligt att vi nu kommer igång med detta initiativ kring frukt- och gröntsvinnet i hela kedjan. Det här är ett ypperligt exempel på när hållbarhet integreras i affären, säger Jakob Malmlöf-Gammelgaard, kategorichef för frukt och grönt på Coop.

FNs livsmedelsorganisation FAO har gjort beräkningar på att livsmedelsproduktionen måste öka med cirka 70 procent till 2050 för att mätta alla jordens innevånare. En stor del av all mat som produceras går förlorad från jord till bord. Det är ekonomiskt, socialt och miljömässigt ohållbart. Matsvinnet påverkar miljö, klimat, vatten, biologiskt mångfald negativt. Coop arbetar redan med att minska mängden fysiskt avfall i butikerna och med det nya initiativet tillsammans med leverantören Everfresh bidrar Coop ytterligare med att minska svinnet.


För ytterligare information:
Coops pressjour 010-743 13 13

  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more