MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.
Coop är först på svenska marknaden med MSC-märkning av fisk och skaldjurssallader. Märkningen sker successivt och under våren kan Coop erbjuda allt fler hållbarhetsmärkta fisk- och skaldjursalternativ.
– Vi har länge jobbat för att bara ha schysta fiskar i våra diskar. Nu är det äntligen dags att introducera sallader med tonfisk och skaldjur som innehåller MSC-märkta råvaror. Genom certifieringen underlättar vi för kunden att välja rätt fisk inte bara i fiskdisken utan också när de köper färdiga salladsröror, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.
För kunder innebär MSC-certifieringen att skaldjuren och fisken som finns i salladerna enbart kommer från fiskebestånd som inte hotas av utfiskning samt att den är fullt spårbar.
– Vi är glada att Coop engagerar sig för levande hav. Det här är en efterlängtad nyhet för alla som vill äta räk- och tonfisksallader med gott miljösamvete. Vi gratulerar Coop som är först ut med detta, och hoppas att vi kommer att se mer utav denna vara, säger Minna Epps, verksamhetschef för MSC i Skandinavien och östersjöregionen.
MSC-märkta fisk- och skaldjurssallader
- Coop Räksallad, 350 gr
- X-tra Räksallad, 350 gr
- Coop Skagenröra, 350 gr
- Coop Baguetteröra skaldjur, 200 gr
- Coop Baguetteröra tonfisk, 200 gr
Produktbilder bifogas.
Fakta
MSC Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation vars målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. www.msc.org/se
Mer om Coops arbete och strategi för ett levande hav finns att läsa på:
https://www.coop.se/Vart–ansvar/Hallbar-konsumtion/Coops-fiskstrategi1/
För mer information:
Coops pressjour 010-743 13 13