70 branschföretag deltog med sammanlagt 550 produkter Konsum Värmland Charkfabrik tog hem storslam i chark-SM

061110charksmPå Gothia Towers i Göteborg avgjordes sent i går kväll årets Chark-SM. 70 branschföretag deltog med sammanlagt 550 produkter. Konsum Värmland Charkfabrik deltog med 19 produkter, och tog hem storslam med medaljer på samtliga. Det är flest utmärkelser av alla deltagande företag.

Vartannat år arrangerar den svenska köttbranschen och SIK, institutet för Livsmedel och Bioteknik, Chark-SM. Tävlingen är uppdelat i 15 klasser där varje klass bedöms av samma jurygrupp i ett så kallat blindtest. Juryn består av 25 personer från köttbranschen, SIK, kryddleverantörer, butikskedjor och konsumenter. Sammanlagt bedömdes 550 produkter från 70 olika företag, vilket motsvarar 90 procent av landets branschföretag.

Storslam till Konsum Värmland Charkfabrik
Konsum Värmland Charkfabrik tog hem ett verkligt storslam. Det bokstavligen regnade medaljer över charkchefen Kenny Thor och hans medarbetare vid gårdagens prisutdelning, som skedde vid mässhallarna i Göteborg. Av totalt 19 inlämnade produkter fick man medaljer på samtliga. Vilket är den bästa utdelningen av alla deltagande företag. Guldmedaljer utdelades till följande produkter; prinskorv, bastufalu, skogshuggarkorv, kassler, isterband och spickekotlett. Silvermedalj tilldelades för; cubrickakorv, blodpudding, värmlandssylta, rökt medwurst, kallrökt lufttorkad skinka och falukorv. Bronsmedalj utdelades till mager falukorv, värmlandssalami, Nästgårdsskinka, varmkorv, grillkorv och mortadella.  Dessutom tilldelades man utmärkelsen ”Sveriges bästa Hackkorv”.

061110charksm2– Självklart är jag kanonglad över alla utmärkelserna. Det är ett erkännande av vårt sätt att jobba, med ett mycket brett sortiment med bara svenska råvaror. Och framförallt för den yrkesskicklighet som finns här på Konsum Värmland charkfabrik. Svensk Mästare, det är inte så illa, säger chefen för Konsum Värmland Charkfabrik, Kenny Thor.

– Detta är ytterligare ett erkännande att det lönar sig att arbeta med lokala produkter av hög kvalitet. Sedan tidigare har vi fått fler och fler ordrar och leveranser utanför landskapets gränser, bland annat till Coop Sverige. Utmärkelserna vid årets Chark-SM kommer förhoppningsvis att ge vår lokala charkfabrik möjlighet att leverera till ännu fler, avslutar Konsum Värmlands VD, Steve Fredriksson.

Fakta;

Konsum Värmland, med huvudkontor och styrelse i Karlstad, bedriver verksamhet i ett 80 –tal försäljningsställen med olika profiler och inriktningar över hela landskapet. Dotterföretaget Pekås verkar inom lågprissektorn med nio butiker samt XL-Mat och MaxiMat, i Töcksfors och Charlottenberg, med inriktning mot Norgehandeln.  Föreningen är unik såtillvida att man också driver en egen livsmedelsindustri i form av charkfabrik, bageri, lagercentral och transportcentral. Föreningen ägs av sina cirka 127 000 medlemmar och har cirka 1 700 årsanställda. Nettoomsättningen uppgick under förra året till 2,9 miljarder kronor. Värmland tillhör ett av landets starkaste kooperativa fästen och föreningen befinner sig i ett mycket offensivt och expansivt skede.

SIK – Institutet för livsmedel och bioteknik, är ett industriforskningsinstitut. Institutet är ett dotterföretag till SP, Sveriges Forsknings- och Provningsinstitut.  SIKs syfte är att stärka livsmedels- och bioteknikföretagens konkurrenskraft. SIK omsätter cirka 100 miljoner per år. En tredjedel av intäkterna är offentliga medel via INNOVA, NI, EU, IRECO, stiftelser och forskningsråd. Intresseföreningen består av 150 företag – med cirka 600 produktionsenheter – i Sverige och utlandet.

För ytterligare information kontakta; Chefen för Konsum Värmland Charkfabrik  Kenny Thor, tfn, 070-690 71 49  eller Konsum Värmland informationschef Klas Olsson, tfn; 054-220102 eller 070-6017152.

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer