450 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna – ekonomisk nytta viktigaste skälet för medlemskap

Pressmeddelande 2009-04-08

Konsumentkooperationen delade 2008 ut premiecheckar till sina medlemmar motsvarande ett värde av 450 miljoner kronor. Coops senaste medlemspanel visar att det är just den ekonomiska nyttan som Coop MedMera-kortet står för som är det viktigaste skälet att vara medlem i en konsumentförening.

– Vårt huvuduppdrag är att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna. Medlemmarna i undersökningen säger också att det är premiecheckar, medlemspriser och medlemsrabatter som är det viktigaste skälet till medlemskapet, säger Ivar Fransson, marknadsdirektör Coop Sverige och vd för Coop MedMera.

Premiecheckarna som ger 5 eller 10 procents rabatt är det kunderna värderar högst, tillsammans med medlemspriser och medlemsrabatter i butiker och stormarknader. Men även erbjudanden på resor och hotell är viktiga fördelar, samt att Coop MedMera-kortet kan användas som betalkort.

Andra viktiga skäl att vara medlem är enligt undersökningen att man tror på konsumentkooperation som idé och att man sympatiserar med de grundläggande värderingar som kooperationen står för.

– Vår målsättning är att bli ännu bättre på att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna i all vår verksamhet. Vi ska också tydligare berätta om den nyttan och även om de saker vi gör för att bidra till en hållbar utveckling och i förlängningen till en bättre värld. Den kombinationen är också temat för våra nya reklamfilmer, säger Ivar Fransson.

Coops Medlemspanel är ett sätt att föra en kontinuerlig dialog med medlemmar och ägare för att kunna möta deras önskemål i butik. 7 900 medlemmar svarade på frågorna i den senaste panelen.

Fakta Coop MedMera-kortet: Drygt 3 miljoner medlemmar och 3,5 miljoner kort (kostnadsfria extrakort till övriga familjen) Poäng på allt du handlar i alla 1 200 Coop MedMera-butiker Premiecheck värd minst 50 kr vid 5000 poäng Medlemspriser varje vecka i Coops butiker Rabatt på resor, hotell, nöjen och spännande upplevelser Poängsaldo via Internet Tidningen Coop Mersmak vid köp för 1 200 kr eller vid 12 köp per månad

För mer information: Ivar Fransson, marknadsdirektör Coop och vd Coop MedMera Bank AB, 08-743 50 11 Coops pressjour, 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer