4,4 miljoner liter svensk mjölk i Coops nya Hushållsost

4,4 miljoner liter svensk mjölk i Coops nya Hushållsost

Coops medlemmar och kunder efterfrågar allt mer svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige. Nu blir Coops Hushållsost Från Sverige-märkt i samband med att Gäsene Mejeri tar över produktionen. Under året kommer Coop presentera flera svenska nyheter både när det gäller färskvaror och andra livsmedel.

Torkan i Sverige i somras har påverkat Coop, våra medlemmar och kunder. Många konsumenter visar sitt stöd för de svenska lantbrukarna genom att välja svenskt. För Coop innebär det att en fortsatt breddning av sortimentet av svenska råvaror och livsmedel. Först ut 2019 blir storsäljaren Coops Hushållsost, som nu får svensk mjölkråvara med den nya leverantören Gäsene Mejeri i Västergötland.

Vi har under året sett ett tydligt skifte hos kunderna, där svenskt har flyttat fram sina positioner. Det är därför glädjande att inleda vårt samarbete med Gäsene mejeri, som innebär en ostproduktion baserad på 4,4 miljoner liter mjölk, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

Gäsene är Sveriges minsta mejeriförening och ägs av 28 bönder, varav 23 fortfarande är aktiva mjölkleverantörer. Det är ett av få mejerier i Sverige som fortfarande verkar helt på egen hand, från vall till färdig ost.

4,4 miljoner liter mjölk om året är svårt att greppa omfattningen av. Men för oss betyder det att all mjölk från 450 av Gäsene Mejeris medlemmars kossor går åt bara för täcka Coops behov av Hushållsost. Det blir många svenska hagar och betesvallar som kommer att kunna hållas öppna tack vare det här samarbetet, säger Claes Persson, vd för Gäsene Mejeri

För mer info, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer