3 Vänner tar fram exklusiv veganglass åt Coop

3 Vänner tar fram exklusiv veganglass åt Coop

Glassmärket 3 Vänner kommer i mitten av mars att erbjuda den veganska glassen Mixade bär & kex + kolasås exklusivt för Coops kunder. Samtidigt kommer det populära glassmärkets andra smaker att ta plats i frysen på alla Stora Coop och på Coop.se.

– 3 Vänner har satt en ny nivå för hur en veganglass ska smaka. Vi är väldigt glada att kunna erbjuda våra kunder en helt unik smak samtidigt som vi ökar tillgängligheten för 3 Vänners andra smaker på Coop, säger Elena Fuglenes, kategori- och inköpsansvarig fryst på Coop.

3 Vänner startades av tre glassälskare som ville göra glass på ett naturligt sätt med högkvalitativa råvaror och utan att glassen kompletteras med luft. Det har resulterat i en succé i hemlandet Finland och i Sverige har bland annat matprofilen Matgeek hyllat glassen som den bästa veganglass han smakat. Glassarna finns både som traditionell gräddglass och veganska.

– Precis som Coop drivs vi av en vision av att erbjuda rena oförfalskade varor. Det är därför roligt att våra glassar nu tar plats i alla Coops stormarknader och deras populära nätbutik på Coop.se, säger Matias Borgblad Ristiniemi, vd på 3 Vänners Glass.

Sedan starten i Sverige har 3 Vänner fått mängder med önskemål av kunder att ta fram en riktigt god veganglass fylld med härliga bär. Därför är det extra roligt att nu kunna erbjuda Coops kunder en veganglass som är fylld med smakrika jordgubbar, hallon och röda vinbär från Norden. Till detta har 3 Vänner bakat kexen och lagat kolasåsen som blandas ner i en härlig cashewglass.

3 Vänners glassar finns på Stora Coop och på Coop.se.

För mer information, kontakta:
Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer