Nyhléns Hugosons blir Coops huvudleverantör av kött i Norrland

Nyhléns Hugosons blir Coops huvudleverantör av kött i Norrland

Coop har tecknat ett nytt avtal med Nyhléns Hugosons som innebär att det Norrländska företaget blir huvudleverantör av kött till Coop Nord och Coop Norrbotten. Avtalet är ytterligare ett steg i arbetet att stärka samarbetena mellan Coop och svenska regionala leverantörer.

Nyhléns Hugosons har sedan tidigare varit en stor leverantör av kött till Coops butiker i norra Sverige. Men nu får företaget ansvaret för hela basutbudet av fläsk- och nötkött i de fristående konsumentföreningarna Coop Nord och Coop Norrbotten, som driver 113 butiker i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

– Vi är glada över det fördjupade samarbetet med Coop i Norrland. Det skapar bra förutsättningar för en långsiktig och större efterfrågan på lokalproducerade köttprodukter, vilket är positivt för de norrländska köttbönder som vi samarbetar med, säger Johan Sjöblom, Försäljningschef på Nyhléns Hugosons.

Avtalet började gälla i januari och för Coop innebär det att tillgången på regionalt producerat kött i butikerna i Coop Nord och Coop Norrbotten kommer att öka. Både fläsk- och nötköttet kommer att säljas under Nyhléns Hugosons varumärke och det kommer att utgöra det största basutbudet av kött i butikerna.

– Avtalet med Nyhléns Hugosons är viktigt eftersom Coop får en bättre tillgång på svenskt regionalt producerat kött, vilket vi vet att många av våra kunder efterfrågar. Coop har en lång historia av att samarbeta med lokala och regionala leverantörer och nu stärker vi det arbetet ytterligare, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.

Coop är en av Sveriges största inköpare av svenskt kött och 85 procent av det kött som säljs i Coops butiker är svenskt.

För ytterligare information kontakta:
Majsan Pense, Kategorichef Kött Coop, 010-742 62 46
Magnus Nilsson, Verkställande direktör, Nyhléns Hugosons, 0920-77520

  • Coops kunder tävlar om århundradets klassfest med Mellovinnaren

    Coops kunder tävlar om århundradets klassfest med Mellovinnaren

    I år aktiverar Coop sitt sponsorskap av Melodifestivalen med tre olika kampanjdelar. En nyhet för i år är tävlingen Årets klassfest, där priset är en fest med årets Mellovinnare. Tävlinge...
    Läs mer
  • Catrin Folkesson ny direktör för Coops näthandel

    Catrin Folkesson ny direktör för Coops näthandel

    Catrin Folkesson, 44, senast ansvarig för nya marknader och landschef i Tyskland på Clas Ohlson, har utsetts till ny affärsområdesdirektör för Coop Online. Catrin tillträder den 8:e maj och kommer att ta plats i Coops koncernledning, som därmed kommer att bestå av 50 procent kvinnor och 50 procent män. 
    Läs mer