Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.

Coop har under våren sålt godis från Tweek i 10 butiker för att undersöka intresset hos kunderna. Efterfrågan har varit stor och i juli kommer godiset därför att lanseras i ytterligare 100 Coopbutiker runt om i Sverige.

– Det blev tydligt efter bara ett par veckor ute i pilotbutikerna att Tweeks godis går hem hos Coops kunder och det är därför roligt att kunna erbjuda det i över 100 butiker nu i sommar. Vi ser också fram mot att fördjupa samarbetet med Tweek, som är ett nystartat entreprenörsdrivet matföretag, säger Karolina Hagberg, affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop Sverige.

Tweeks lösgodissortiment består av 24 olika sorter med allt från choklad till skum- och gelégodis. Godiset är sötat med erytritol och steviolglukosider, vilket gör att sockerhalten kunnat sänkas med 95 procent. Utan tillsatt socker sjunker också energivärdet, vilket ger upp till 50 procent färre kalorier jämfört med traditionellt godis.

– Vi har utvecklat en helt ny typ av godis som vi hoppas kan inspirera till nya, klokare val i vardagen. Med vårt unika urval av ingredienser har vi skapat ett godis med 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier utan att för den skull kompromissa med smak och upplevelse. Samarbetet med Coop känns för oss helt naturligt eftersom vi båda är företag som är engagerade i att driva innovationer för ett mer hållbart samhälle, säger Åsa Rosén, grundare av Tweek.

Till skillnad från traditionellt godis är också kostfiberhalten hög eftersom tapiokafiber är en viktig ingrediens i Tweeks recept. Godiset innehåller inga konserveringsmedel, palmolja eller soljalecitin. Färg -och aromämnen är naturliga.

Tweeks godis tillverkas i Varberg och kommer till en början att finnas i exklusivt på Coop med ett pris på 199 kr/kilo.

En lista på vilka Coopbutiker som erbjuder Tweeks sortiment finns i bifogad PDF.

För mer information om Tweek:
http://tweek.se/

För mer information:
Coops presstjänst: 010-743 13 13
Åsa Rosén, grundare Tweek, asa@tweeksweets.com

  • Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

    Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

    Svenska folket och Änglamarksjuryn har röstat fram Ignitia till vinnare av Coops Änglamarkspris 2017. Temat för årets pris är foodtech – smart teknik som möter mat – och Ignitia vi...
    Läs mer
  • Ekorekord för Coop under första halvåret 2017

    Ekorekord för Coop under första halvåret 2017

    Coops försäljning av ekologiska varor slog rekord under första halvåret 2017. Nya siffror visar att ekoandelen steg till 10,3 procent, vilket överträffar Coops tidigare toppnotering från 2016.
    Läs mer