Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.

Coop har under våren sålt godis från Tweek i 10 butiker för att undersöka intresset hos kunderna. Efterfrågan har varit stor och i juli kommer godiset därför att lanseras i ytterligare 100 Coopbutiker runt om i Sverige.

– Det blev tydligt efter bara ett par veckor ute i pilotbutikerna att Tweeks godis går hem hos Coops kunder och det är därför roligt att kunna erbjuda det i över 100 butiker nu i sommar. Vi ser också fram mot att fördjupa samarbetet med Tweek, som är ett nystartat entreprenörsdrivet matföretag, säger Karolina Hagberg, affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop Sverige.

Tweeks lösgodissortiment består av 24 olika sorter med allt från choklad till skum- och gelégodis. Godiset är sötat med erytritol och steviolglukosider, vilket gör att sockerhalten kunnat sänkas med 95 procent. Utan tillsatt socker sjunker också energivärdet, vilket ger upp till 50 procent färre kalorier jämfört med traditionellt godis.

– Vi har utvecklat en helt ny typ av godis som vi hoppas kan inspirera till nya, klokare val i vardagen. Med vårt unika urval av ingredienser har vi skapat ett godis med 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier utan att för den skull kompromissa med smak och upplevelse. Samarbetet med Coop känns för oss helt naturligt eftersom vi båda är företag som är engagerade i att driva innovationer för ett mer hållbart samhälle, säger Åsa Rosén, grundare av Tweek.

Till skillnad från traditionellt godis är också kostfiberhalten hög eftersom tapiokafiber är en viktig ingrediens i Tweeks recept. Godiset innehåller inga konserveringsmedel, palmolja eller soljalecitin. Färg -och aromämnen är naturliga.

Tweeks godis tillverkas i Varberg och kommer till en början att finnas i exklusivt på Coop med ett pris på 199 kr/kilo.

En lista på vilka Coopbutiker som erbjuder Tweeks sortiment finns i bifogad PDF.

För mer information om Tweek:
http://tweek.se/

För mer information:
Coops presstjänst: 010-743 13 13
Åsa Rosén, grundare Tweek, asa@tweeksweets.com

  • Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

    Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

    Nu är fem finalister utsedda till årets Änglamarkspris. Det årliga priset går i år till ett företag inom foodtech. Vinnaren får 100 000 kr vid en ceremoni på Skansen i september. – Bland ...
    Läs mer
  • Yngre använder flest plastkassar

    Yngre använder flest plastkassar

    Svenska konsumenter uppger att de bär hem i snitt 2,2 nya plastbärkassar varje vecka. Flest nya kassar använder de som är mellan 36 och 45 år gamla, medan de som nått pensionsåldern bär he...
    Läs mer