Välkommen till Coops Matometer!

Välkommen till Coops Matometer!

Vi på Coop jobbar varje dag med att erbjuda mat till våra kunder och medlemmar – från Kattertjåkk i norr till Smygehuk i söder. Vi har genom årens lopp så klart samlat på oss en hel del kunskap om vad vi äter i Sverige och vad som går hem i olika delar i vårt avlånga land. Men trots det kände vi att vi inte riktigt har svaret på den enklaste frågan av de alla. Vad äter vi i Sverige?

Vi började därför tillsammans med Demoskop i mars 2017 fråga 1000 personer varje vecka vad de åt igår. Vi frågar för de tre huvudmålen, frukost, lunch och middag, men även om och vad de äter däremellan. När vi nu öppnar Matometern har vi därför redan hunnit bygga en databas på 150 000 måltider.

Våra matvanor skiljer sig mellan var vi bor, hur gamla vi är och vilket kön vi har. Vi vill också undersöka kopplingen mellan mat och hälsa och har därför med variabler som BMI, motionsvanor och upplevt hälsotillstånd.

Det här är kunskap vi vill dela med oss av. Därför har vi byggt ett verktyg där alla själv kan se hur våra matvanor ser ut. Prova att dra i reglagen och se hur matvanorna ändras. Du kan också få snabb statistik för en enskild matvara genom att klicka på den.

Har du frågor på Matometern?

Hör gärna av dig.

Tobias Rydergren, presschef Coop
Tobias.rydergren@coop.se
010-743 43 83

Tobias Rydergren Presschef
  • Vad äter de som mår bra till frukost?

    Vad äter de som mår bra till frukost?

    Varje dag översköljs vi av tips om vad man bör äta för att må bra. Med Coops Matometer kan vi vända på frågeställningen. Till exempel: vad äter de som upplever att de har en bra hälsa till frukost? På första plats hamnar granola, tätt följd av gröt och müsli.
    Läs mer
  • Yngre använder flest plastkassar

    Yngre använder flest plastkassar

    Svenska konsumenter uppger att de bär hem i snitt 2,2 nya plastbärkassar varje vecka. Flest nya kassar använder de som är mellan 36 och 45 år gamla, medan de som nått pensionsåldern bär hem betydligt färre kassar. Det visar en ny undersökning från Demoskop gjord på uppdrag av Coop.
    Läs mer