Coop är Sveriges mest hållbara matkedja

Coop är Sveriges mest hållbara matkedja

Svenska folket har utsett Coop till dagligvaruhandelns mest hållbara matkedja. Coop befäste också sin andraplats på den totala listan när Sustainable Brand Index 2016 presenterades på onsdagkvällen.

– Under 2015 lyfte vår ekoandel till en ny rekordnivå på 9,2 procent. Samtidigt genomförde vi Ekoeffekten och Knasiga grönsaker två hållbarhetsinitiativ som fick stor uppmärksamhet och var viktiga för att flytta fram vår position som den goda kraften i dagligvaruhandeln, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Dagligvaruhandeln rankas som den näst mest hållbara branschen efter apoteksbranschen. Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som bedömt 265 varumärken inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Ytterligare information:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer
  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer