Coop är årets hållbara butikskedja

Coop är årets hållbara butikskedja

Coop har utsetts till Årets hållbara butikskedja 2016 på Reatil Awards. I motiveringen lyfter juryn bland annat fram Coops nya butiksformat med hållbarhetsfokus, ”knasiga” grönsaker och Ekoeffektens genomslag.

hållbarhetsfokus, ”knasiga” grönsaker och Ekoeffektens genomslag. 

Retail Awards arrangeras av organisationen Svensk Handel tillsammans med branschtidningen Dagens Handel. Coops var även nominerad i kategorin Årets Butikskoncept.

Juryns motivering: Med en klart uttalad vilja och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus och ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljningen av ”knasiga grönsaker”. Med ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral nätsuccé.

Det är andra gången i år som Coops hållbarhetsarbete prisas. Tidigare i år utsåg svenska folket Coop till dagligvaruhandelns mest hållbara matkedja i Sustainable Brand Index.

För mer information kontakta:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • En av fem vill ha ett grönare julbord

    En av fem vill ha ett grönare julbord

    Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer (https://www.matometern.se/), Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.
    Läs mer
  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer