7 av 10 väljer en ekologisk påsk

7 av 10 väljer en ekologisk påsk

72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.

Under 2016 ökade Coops ekologiska livsmedelssortiment med nästan 500 produkter och Coop gick som första dagligvarukedja i Sverige över 10 procent ekologisk försäljningsandel. Inför påsken i år är intresset för ekologiskt stort. 40 procent av kvinnorna säger att de kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, medan motsvarande siffra för männen är 27 procent.

– Det är roligt att se att sju av tio väljer ekologiskt i påsk. Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt. Jag kan även varmt rekommendera varor från vårt ekologiska Änglamark, som lax, potatis, hårdost, choklad eller våra fantastiska glassar till påskfikat, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror. Ägg har länge varit en viktig fråga för Coop. Redan 2002 startades arbetet att fasa ut burägg ur sortimentet och sedan 2015 säljs enbart ägg från frigående hönor.

Undersökningen om påskmat genomfördes 20 mars till 2 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 2 000 svenskar: ”När du handlar påskmat i år, kommer du att välja ekologiska livsmedel?”

För mer information kontakta:
Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer
  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer