7 av 10 väljer en ekologisk påsk

7 av 10 väljer en ekologisk påsk

72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.

Under 2016 ökade Coops ekologiska livsmedelssortiment med nästan 500 produkter och Coop gick som första dagligvarukedja i Sverige över 10 procent ekologisk försäljningsandel. Inför påsken i år är intresset för ekologiskt stort. 40 procent av kvinnorna säger att de kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, medan motsvarande siffra för männen är 27 procent.

– Det är roligt att se att sju av tio väljer ekologiskt i påsk. Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt. Jag kan även varmt rekommendera varor från vårt ekologiska Änglamark, som lax, potatis, hårdost, choklad eller våra fantastiska glassar till påskfikat, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror. Ägg har länge varit en viktig fråga för Coop. Redan 2002 startades arbetet att fasa ut burägg ur sortimentet och sedan 2015 säljs enbart ägg från frigående hönor.

Undersökningen om påskmat genomfördes 20 mars till 2 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 2 000 svenskar: ”När du handlar påskmat i år, kommer du att välja ekologiska livsmedel?”

För mer information kontakta:
Coops pressjour, 010–743 13 13

Kajsa Liljegren Presskontakt
  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer
  • Välkommen till Coops Matometer!

    Välkommen till Coops Matometer!

    Vi på Coop jobbar varje dag med att erbjuda mat till våra kunder och medlemmar – från Kattertjåkk i norr till Smygehuk i söder. Vi har genom årens lopp så klart samlat på oss en hel del kunskap om vad vi äter i Sverige och vad som går hem i olika delar i vårt avlånga land. Men trots det kände vi att vi inte riktigt har svaret på den enklaste frågan av de alla. Vad äter vi i Sverige?
    Läs mer