7 av 10 väljer en ekologisk påsk

7 av 10 väljer en ekologisk påsk

72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.

Under 2016 ökade Coops ekologiska livsmedelssortiment med nästan 500 produkter och Coop gick som första dagligvarukedja i Sverige över 10 procent ekologisk försäljningsandel. Inför påsken i år är intresset för ekologiskt stort. 40 procent av kvinnorna säger att de kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, medan motsvarande siffra för männen är 27 procent.

– Det är roligt att se att sju av tio väljer ekologiskt i påsk. Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt. Jag kan även varmt rekommendera varor från vårt ekologiska Änglamark, som lax, potatis, hårdost, choklad eller våra fantastiska glassar till påskfikat, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror. Ägg har länge varit en viktig fråga för Coop. Redan 2002 startades arbetet att fasa ut burägg ur sortimentet och sedan 2015 säljs enbart ägg från frigående hönor.

Undersökningen om påskmat genomfördes 20 mars till 2 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 2 000 svenskar: ”När du handlar påskmat i år, kommer du att välja ekologiska livsmedel?”

För mer information kontakta:
Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Så här lagar svensken vegetarisk mat

    Så här lagar svensken vegetarisk mat

    Måndag 1:a oktober är det vegetariska världsdagen. I samband med det har Coops Matometer, med hjälp av Demoskop, frågat en representativ grupp svenskar hur svårt man upplever att det är att laga vegetariska måltider och var man hittar inspiration till nya vegetariska rätter. Undersökningen visar att kvinnor, yngre personer och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetarisk mat, och att internet är den primära källan för inspiration.
    Läs mer
  • Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

    Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

    Coops Matometer har analyserat 45 000 måltider för att se vad svensken har ätit mer eller mindre av årets varma sommar jämfört med förra sommaren. Förutom den förväntade ökningen av glass och drycker så har svensken ätit mer sallad, granola och melon men mindre choklad, kött och fikabröd.
    Läs mer