Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.

När alkoholen väljs bort är det främst alkoholfri öl som tar plats i glasen. Alkoholfri öl föredras i högre utsträckning av 16 procent, andra alkoholfria alternativ av 14 procent och alkoholfritt vin av 6 procent.

– Det är tydligt att den starka hälsotrenden inte bara påverkar hur vi rör på oss utan även vad vi dricker, vilket är positivt. Vi ser det också tydligt i våra butiker där våra leverantörer erbjuder allt fler alkoholfria produkter som tar allt större plats på våra butikshyllor, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Den största ökningen i konsumtionen av alkoholfria alternativ finns i åldersgruppen 26-35 år, där fyra av tio uppger att de dricker mer alkoholfritt. När det gäller alkoholfri öl så är det en produkt med en tydlig övervikt bland männen, där 20 procent dricker mer alkoholfri öl medan kvinnors ökning ligger på 12 procent.

De alkoholfria alternativen ökar mer i storstadsområdena än i övriga delar av landet. Försäljningen av alkoholfri öl och alkoholfritt vin ökade med närmare 40 procent i Coops butiker under 2016.

Undersökningen om alkoholfria alternativ genomfördes 10 april till 16 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Dricker du mer alkoholfria alternativ än tidigare?”

För mer information kontakta:

Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

    Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

    I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.
    Läs mer
  • Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

    Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

    Inga vegetariska rätter ligger i topp tio när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Samtidigt säger fyra av tio barnfamiljer att de vill äta mindre kött. Nu startar Coop initiativet Nya vardagsmaten för att hjälpa barnfamiljer och alla andra som vill äta lite smartare och grönare.
    Läs mer