Testfakta Researchs kartläggning av kundprogram visar: Coop ger mest tillbaka

För den som gör sina inköp med sitt kundkort ger Coops medlemsprogram mest tillbaka. Det visar en kartläggning av kundprogrammen i dagligvaruhandeln som det oberoende testföretaget Testfakta Research genomfört. 

Testfakta Research har undersökt de större livsmedelskedjornas kundprogram och resultatet visar att Coop tillsammans med Hemköp är de två kedjor som kommer bäst ut. Väljer kunden att betala inköpen med betalkort som är kopplat till Coop MedMera-kortet så ger det mest bonus, oavsett hur mycket man handlar för.

Kartläggningen visar att ett hushåll som handlar för mer än 4 000 kronor per månad får 480 kronor mer tillbaka per år hos Coop, jämfört med övriga livsmedelskedjor. En annan fördel som kommer fram i Testfaktas sammanställning är att den intjänade bonusen kan användas både hos Coop och hos företag och organisationer som Coop samarbetar med som exempelvis Polarn o Pyret, Brothers, SF Bio, Swebus, Tidningskungen, Fritidsresor, Tallink Silja, We Effect och Vi-skogen.

– Jämförelsen visar också att Coops bonus kan sparas i upp till fem år innan den behöver användas, till skillnad från övriga program där bonusen måste lösas in inom 5-6 månader. Det gör att kunden har tid på sig att spara ihop till de verkligt attraktiva erbjudandena i vårt medlemsprogram, säger Mikael Ahlqvist, chef för medlemsprogrammet på Coop.

Livsmedelskedjorna som ingick i undersökningen är Citygross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl, Netto och Willys.

Fakta om undersökningen:
Kartläggningen har genomförts av Testfakta Research som är en del av Testfakta-gruppen. Testfakta Research är ett oberoende test- och researchföretag, specialiserat på tester och utvärderingar av produkter och tjänster för konsumenter. Syftet med Testfaktas undersökningar är att som oberoende part visa på relevanta skillnader mellan olika alternativ på marknaden.

Testfakta Research genomförde undersökningen under hösten 2014 på uppdrag av Coop. Kartläggningen är genomförd genom intervjuer och informationsinsamling från de olika kedjornas hemsidor.

Se hela resultatet från undersökningen: https://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/hem-och-hush%C3%A5ll/kundkorten-som-ger-mest

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet. www.coop.se

  • Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny plock- och logistikhubb för sin onlinehandel. Det blir en så kallad dark store som placeras i Malmö och som ligger i direkt förbindelse med Coop Logistiks omlastningscentral och distributörens lokaler. Med den här satsningen kan Coop Syd erbjuda onlinehandel till hela Blekinge och Skåne och samtidigt sänka logistikkostnaderna.
    Read more
  • Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Att lära av historien för att ta avstamp in i framtiden är en viktig del i alla organisationers utveckling. I samband med årsstämman den 17 april och med anledning av att förbundet fyller 125 år ger KF nu ut en ny bok. Boken speglar KF:s historia från sent 1800-tal till tidigt 2000-tal. Författare till boken är Anders L. Johansson, tidigare professor och docent vid Uppsala universitet.
    Read more