Sveriges grönaste varumärke fyller 25Det här är annonsen från lanseringen av Änglamark.

Sveriges grönaste varumärke fyller 25

I år fyller Coops ekologiska varumärke Änglamark 25 år. I jubileumstexten ”Änglamark 25 år – Här är vår historia” berättas historien om hur en motion från Coops medlemmar blev Sveriges grönaste varumärke.

Änglamark skapades 1991 utifrån våra medlemmars önskemål. Startskottet var en motion där medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. Änglamark har sedan dess växt till en arena för hållbar produktinnovation och för samarbeten som gör det möjligt får småskaliga, lokala entreprenörer att satsa på ekologisk odling och produktion.

Änglamarks sortiment består idag av cirka 500 produkter och sortimentet växer löpande. De senaste tillskotten i Änglamarkfamiljen är två nya KRAV-märkta glassar i smakerna glöggrippel och pepparkaka. Likaså har ärtiga hönsbullar och böniga hönsbiffar rönt stor uppmärksamhet då de görs av KRAV-värphöns som tidigare kasserades.

– Änglamark har under de här 25 åren gjort en fantastisk resa och utsågs så sent som i våras ännu en gång till Sveriges grönaste varumärke. Det är också en av förklaringarna till att Coop har branschens högsta ekoandel. Men resan har bara börjat. Änglamark kommer fortsätta vara motorn i vårt arbete med mer hållbar mat, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Under varumärket Änglamark samarbetar Coop med leverantörer som står för högt satta ambitioner om djurhållning och hållbarhet. De flesta av livsmedlen är KRAV-märkta och alla är ekologiska och hushållsprodukterna är Svanen- eller miljömärkta.

– Diskussioner om obesprutad mat, minskad miljöpåverkan och återvinning är vanlig idag. Men för 25 år sedan var det inte så, och knappt någon lantbrukare ägnade sig åt ekologisk odling. Medlemmarna krävde förändring, men man kan säga att de fick en hel matrevolution, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Namnet Änglamark kommer från Hasse Alfredsons och Tage Danielssons prisbelönta film Äppelkriget med ledmotivet Änglamark, skriven av Evert Taube. Sedan 15 år tillbaka delas Änglamarkspriset ut och ska uppmuntra till goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Änglamark har flera år i rad röstats fram till Sveriges grönaste varumärke, i år tätt följt av Coop.

För ytterligare information
Charlotta Åsell, pressekreterare, charlotta.asell@coop.se eller 010-743 43 79

  • Yngre använder flest plastkassar

    Yngre använder flest plastkassar

    Svenska konsumenter uppger att de bär hem i snitt 2,2 nya plastbärkassar varje vecka. Flest nya kassar använder de som är mellan 36 och 45 år gamla, medan de som nått pensionsåldern bär he...
    Läs mer
  • Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Lagen innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarn...
    Läs mer