Pressmeddelanden & Nyheter

March 2024

Sillnyheter Coop

Coop gör om sillburkarna – spar 177 ton glas

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i år i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.Read more
Charles och Agnes Joseph Mashaka, Tanzania

Stort miljonbelopp till Vi-skogen tack vare Coops kunder

Biståndsorganisationen Vi-skogen mottar över 6,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2023 på pantautomaterna i Coops butiker.Read more
Frövi tomatodling

Coops satsning ska ge svenska tomater året runt

Från sommaren och framåt kommer andelen svenskodlade tomater i Coops butiker att öka markant tack vare en ny växthusodling i Frövi några mil norr om Örebro.Read more
Fryspåse 8 L

Coop fryser plastpåsarna – minskar kartong med 52 ton

Coop tar bort kartongen runt sina förvaringspåsar i plast. Ett hållbart beslut på nordisk nivå som bär med sig många fördelar, bland annat färre transporter.Read more
Änglamark vinnare i Sustainable Brand Index 2024

Änglamark utsedd till vinnare i hållbarhetsranking 2024

Coops varumärke Änglamark uppfattas som det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter. Bland 432 konkurrerande varumärken har Änglamark klättrat till den prestigefyllda förstaplatsen i Europas ledande varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI.Read more

February 2024

Pressinbjudan – så ska Coops nya hållbarhetsstrategi skapa effekt för medlemmarna

Välkommen på pressträff på Coop center i Solna Måndag 26 februari kl 11.00-11.30 Vi presenterar Coop...Read more

Änglamark valt till Sveriges grönaste varumärke – 13e året i rad

Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som de upplever är grönast, enligt en färsk undersökning av företaget Differ. Det är trettonde året i rad som Änglamark tar förstaplatsen. Samtidigt är Coop åter igen det varumärke som uppfattas som mest hållbart inom kategorin dagligvaruhandel.Read more

January 2024

Premiär för Coop-tåget till Eskilstuna

Över 30 procent av Coops transporter inom Sverige går på räls vilket årligen ersätter 17 000 lastbilstransporter. I veckan gjordes en historisk omläggning när Coop-tåget för första gången växlade in på sin nya rutt till Eskilstuna där Coop byggt en helt ny varuterminal för landets mer än 800 Coop-butiker.  Read more

December 2023

Leila Söderholm och Mats Pettersson, Gåpodden

Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.Read more

November 2023

Koastal - vinnare Änglamarkspriset 2023

Koastal vinner årets Änglamarkspris

Folket och juryn har sagt sitt och Koastal utsågs till årets Änglamarksprisvinnare vid en ceremoni i Stockholm på onsdagen. Prissumman är på 250 000 kronor.Read more
Mustaschkampen Coop

Coop vill samla in två miljoner kronor för ökad kunskap om prostatacancer

Prostatacancer är i dag den vanligaste cancerformen i Sverige. Som huvudpartner till Mustaschkampen satsar Coop på att samla in två miljoner kronor i november.Read more

October 2023

På väg mot fossilfria transporter – test med ellastbil

Nu genomför Coop tillsammans med en av våra transportörer och Volvo en testkörning med tunga ellastbilar - s...Read more
Coop potatissorter med recept Stefan Ekengren

Coop i samarbete med potatiskocken Stefan Ekengren

Tillsammans med ”Årets potatisinspiratör 2022” Stefan Ekengren har Coop tagit fram sex potatisrecept som återfinns på Coop 900 g potatispåsar.Read more

Tre finalister till Änglamarkspriset 2023 utsedda

Juryn har valt ut tre finalister till Änglamarkspriset 2023. De tre finalisterna är Vividye, Bredsjö Mjölkfår och Koastal. Den slutliga vinnaren tar emot priset i Stockholm den 22 november och prissumman på 250 000 kronor ska gå till att ytterligare utveckla verksamheten.  Read more
Fairtrade 2023 - expo

Nu startar årets Fairtrade-veckor på Coop

Med start 9 oktober och två veckor framåt sätter Coop extra fokus på varor märkta med Fairtrade.Read more
Änglamarkspriset 2023

Änglamarkspriset 2023: tio bidrag tävlar om tre finalplatser

KF och Coop presenterar nu de tio nominerade som gått vidare i Änglamarkspriset 2023. Priset delas ut till personer, organisationer eller initiativ som gör eller förväntas göra särskilt värdefulla insatser inom miljö och ekologi, eller har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Änglamarkspriset delas sedan 2002 ut av KF och Coop tillsammans med Änglamarksfamiljerna Danielsson, Taube och Alfredson.Read more

September 2023

Änglamark Fusilli

Änglamark pasta byter till papp – sparar 30 ton plast

Som ett steg i Coops gröna arbete för en hållbar planet byts nu alla förpackningar för Änglamark pasta 500 gram ut till papper.Read more
Råvaror Från Sverige

Nu inleds Från Sverige-veckorna i Coops butiker

Från 18 september till den 1 oktober sätter Coop extra fokus på svenskproducerade råvaror och livsmedel.Read more
Änglamarksbanan

Coop lanserar schyssta bananer i lösvikt

En banan, tack! Nu kan Coops kunder köpa etiska och ekologiska Änglamarksbananer i lösvikt.Read more
Höstvete

Coop Norrbotten vill öka länets självförsörjningsgrad

Coop Norrbotten vill förändra och förbättra spelplanen för Norrbottens livsmedelssektor och startar därför ett investeringsbolag som ett eget fristående dotterbolag med namnet CN Invest.     Read more

Dags att nominera till Änglamarkspriset 2023

Nu öppnar nomineringen till Änglamarkspriset 2023. 250 000 kronor kommer att tilldelas en ung aktör som arbetar för en mer hållbar värld.  Read more

July 2023

Leverans Gordon Circular

Coop först ut att testa ny cirkulär flergångskasse för hemleverans

Coop och Gordon inleder ett gemensamt pilotprojekt där konsumenter som handlar sin mat på nätet får sina hemleveranser i en cirkulär förpackning som ersätter papperskassar. Systemet som används heter Gordon Circular och Coop är första dagligvarukedjan ut att testa. Read more

June 2023

Coop Too Good To Go

Milstolpe nådd – 100 000 kassar räddade av Coop och Too Good To Go

Hösten 2020 inledde Coop ett samarbete med Too Good To Go för att minska matsvinnet. Nu har över 100 000 kassar räddats.Read more

May 2023

Coops medlemmar skänker 1,3 miljoner bin till demonstrationsbigårdar

Coop och Svenska Bin har i flera år samarbetat för att öka mängden bin i Sverige. Genom samarbetet har Coops medlemmar kunnat växla medlemspoäng till bin och 44 bikupor har placerats ut vid Coops butiker runt om i landet. Ytterligare 21 bikupor, med 1 300 000 bin, kommer nu att skänkas till ett demonstrationsprojekt för att utveckla bättre biodlingsmetoder.Read more
Andra av Ishaaq

Stora Coop Visby släpper världens första plastfria platta

Stoltheten vet inga gränser på ön just nu. Fredag den 12 maj klockan tio släppte Coop Records Gotland/Stora Coop Visby världens första växtbaserade, helt plastfria platta.Read more

March 2023

Eseri Gaalya Mayuge

Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.Read more

Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

Coops varumärke Änglamark uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin mat. Det är femte året i rad som Änglamark intar förstaplatsen. Utmärkelsen kommer från Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2023.  Read more

February 2023

Änglamark valt till Sveriges grönaste varumärke – igen

Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som är grönast, enligt en färsk undersökning av företaget Differ. Det är tolfte året i rad som Änglamark tar förstaplatsen. Coop utses samtidigt till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.  Read more

Änglamark refill vinnare i European Private Label Awards

Änglamarks ready-to-use + refill-serie för rengöring står som vinnare i årets upplaga av European Private Label Awards.Read more

December 2022

Kritiserad äggregel försvinner – hyllas av Coop som drivit frågan

Ända sedan 2019 har Coop varit aktiva i frågan om sista försäljningsdatum för ägg. Coop har ansett lagstiftningen ogenomtänkt och något som påverkat matsvinnet. Den 8 december slopas nu EU-förordningen.Read more

November 2022

CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

Svenska folket och juryn har sagt sitt och det står klart att CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022 och 250 000 kronor. CleanSea tilldelas priset för sitt arbete med att rädda marint djurliv och miljö genom att rensa hav och kuster från plastskräp. Priset delades ut vid en ceremoni på Vår Gård i Saltsjöbaden på onsdagskvällen.Read more

October 2022

Finalisterna i årets Änglamarkspris klara

Årets tre finalister i Änglamarkspriset är utsedda och nu startar omröstningen. Den slutliga vinnaren tar emot priset vid en ceremoni den 16 november och prissumman är 250 000 kronor för utveckling av verksamheten.Read more

September 2022

Coop utökar samarbetet med Too Good To Go för att minska matsvinn

Coop tar ännu ett steg i arbetet med att minska matsvinnet genom att gå in i ett nationellt samarbete med maträddarappen Too Good To Go. Genom samarbetet kommer fler kunder kunna köpa mat som riskerar att bli svinn till rabatterat pris och Coop får ett verktyg till för att minska matsvinnet.  Read more

Änglamarkspriset 2022: Här är de tio bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

KF och Coop presenterar nu de tio nominerade som gått vidare i Änglamarkspriset 2022. Änglamarkspriset delas ut till personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom miljö och ekologi, eller har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Änglamarkspriset delas sedan 2002 ut av KF och Coop tillsammans med Änglamarksfamiljerna Danielsson, Taube och Alfredson.Read more

Stora Coop Visby första matbutik som nomineras till Stora Turismpriset

Nomineringarna till årets Stora Turismpris är klara. Stora Coop Visby är nominerad till priset - som första livsmedelsbutik någonsin. Tillväxtverket beskriver butiken som en modig aktör som utmanar idén om vad en livsmedelsbutik är och kan vara.Read more

August 2022

Nomineringen öppen för Änglamarkspriset 2022

Många unga vuxna arbetar för en bättre miljö för sin egen och kommande generationers skull. De förtjänar all uppmärksamhet och uppmuntran, men framför allt förtjänar de stöd så att de kan fortsätta sitt arbete. Därför finns Änglamarkspriset, som i år delar ut 250 000 kronor till en ung aktör som kämpar för ett hållbart samhälle.Read more

June 2022

Världens första metanreducerade nötkött nu i butik

I ett unikt pilotprojekt mellan bioteknikföretaget Volta Greentech, dagligvarukedjan Coop och livsmedelsbolaget Protos presenteras nu världens första metanreducerade nötkött. Från 30 juni kan man köpa köttet i utvalda Coop-butiker.Read more

May 2022

Coop i viktigt test för att få köra längre och tyngre godståg

Coop har genomfört en unik transport på järnväg. Tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomförde Coop igår en transport med ett fullastat godståg med 838 meters längd- mer än 200 meter längre än normalt. Tåget var lastat med Coops matvaror som kördes från Malmö till Frövi. Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg.  Read more

April 2022

Coops kunder och medlemmar har återvunnit 1 miljon förpackningar

Coop blev 2021 den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen B...Read more

Coop bygger Sveriges näst största takbyggda solcellsanläggning

Coop fortsätter sin satsning på hållbar logistik. På taket till Coops nya varuterminal i Eskilstuna kommer en solcellsanläggning på 6,1 MW att installeras. Det blir Sveriges största takbyggda solcellsanläggning.  Read more

March 2022

Illustration Coop branschbäst i Sustainable Brand Index

Coop utsett till Sveriges mest hållbara matkedja 2022 – och hållbarhetsdeklarationen är Årets insats

Coop har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin dagligvaruhandel i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Coops varumärke Änglamark utses till branschvinnare i kategorin livsmedel och mat. Dessutom tilldelas Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande.  Read more

February 2022

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke- när svenska folket väljer

Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som är grönast, enligt en färsk ranking av konsultföretaget Differ. Coop utses till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.  Read more

December 2021

Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. Read more

Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. Read more

November 2021

Coop startar samarbete för att finna hållbara system för take-away förpackningar

Trenden med att konsumera mat och dryck i farten, så kallad take-away, håller i sig och förväntas for...Read more

October 2021

Sopköket vinner Änglamarkspriset 2021

Svenska folket har tillsammans med Änglamarksprisets jury röstat fram Sopköket, catering och restaurang från Stockholm, som vinnare av Änglamarkspriset 2021. Sopköket tilldelades Änglamarkspriset för sitt arbete mot matsvinn vid en digital ceremoni under måndagen och prisas med 250 000 kronor.Read more

Coops hållbarhetsdeklaration är Årets Hållbarhetsprestation

Nätverket för Hållbart näringsliv, NMC, har utsett Coops hållbarhetsdeklaration till Årets Hållbarhetsprestation 2021. Hållbarhetsdeklarationen prisas bland annat för “att den visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och för att Coop visar gott exempel på ansvar och samverkan”. Priset delades ut den 13 oktober. Read more

September 2021

Coop lanserar olivoljor under premiumkonceptet Coop Gourmet

Coop lanserar två nya olivoljor under premiumkonceptet Coop Gourmet; en italiensk Extra jungfruolja och en grekisk ofiltrerad Extra jungfruolja. Den italienska olivoljan finns i butik och online redan nu och den grekiska olivoljan kommer i butik och online i början av oktober.Read more

Här är finalisterna till Änglamarkspriset 2021

Tre nomineringar har nu utsetts till finalister och är med och tävlar i omröstningen om Änglamarkspriset 2021. Vinnaren får ta emot 250 000 kronor vid en webbsänd ceremoni den 18 oktober.Read more

June 2021

Coops havredrycker får svenskmärkning och tar tåget

Coops tre havredrycker naturell, choklad och till kaffe tillverkas i Småland av svensk havre. För att ännu tydligare visa det svenska ursprunget uppdateras dryckernas förpackningar med Från Sverige-märkningen. Dessutom kommer havredryckerna att börja transporteras med tåg istället för lastbil.  Read more

Coop Hagastaden prisat för högsta nivå av hållbarhetsarbete

Coop Hagastaden i centrala Stockholm har prisats i White Guide Greens årliga bedömning av svenska li...Read more

May 2021

Coop Hagastaden är första matbutik att nå högsta nivå i hållbarhetsguide

Coop Hagastaden i Stockholm är första livsmedelsbutik som uppnår nivå fem, högsta nivån, i White Guide Greens årliga bedömning av svenska livsmedelsbutikers hållbarhetsarbete. White Guide Green har funnits sedan 2018 och Coop Hagastaden blir nu historisk som första butiken någonsin som tilldelas högsta nivån.Read more

Nominera miljöhjältar till Änglamarkspriset 2021 – tidigare vinnare uppmanar unga att söka

Den 30 juni är sista dagen att söka till Änglamarkspriset 2021. Årets pris har sitt fokus på ungas init...Read more

Nominera årets miljöhjältar till Änglamarkspriset 2021 – nomineringen är i gång

Änglamarkspriset delas årligen ut till personer, organisationer eller initiativ som har gjort särskilt värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi. Priset riktar sig till unga som bidrar till en mer hållbar framtid. Bakom Änglamarkspriset står KF och familjerna Danielsson, Alfredson och Taube.Read more

Coop pilottestar spårning av tonfisk via blockkedjan

Coop kommer under 2021 att pilottesta blockkedjeteknik och full spårbarhet via QR-koder på tonfisk på burk. Det innebär att Coops kunder kan skanna en QR-kod med sin smartphone och följa tonfiskens resa från hav till hylla.Read more

April 2021

Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa - och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag...Read more
Ny förpackning returpet, dubbel

Coop byter förpackningar – sparar 57 ton ny plast årligen

Coop kommer under våren att byta ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter. De nya förpackningarna är gjorda av transparent, återvunnen plast och kommer bli återvinningsbara. Genom att byta förpackningsmaterial minskar Coop användningen av ny oljebaserad plast med 57 ton årligen. Read more

March 2021

Coop lanserar digitala kvitton

Coop lanserar nu det digitala kvittot – en mer hållbar, smidigare och smartare lösning för kunder och medlemmar. Med det digitala kvittot kommer Coops kunder få en bättre överblick över sina inköp, mer information om de varor de handlar och inte minst bidra till att färre papperskvitton skrivs ut.Read more

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2021

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Europas största varumärkesundersökning om h...Read more

February 2021

Stora Coop Västberga

Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  Read more

Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop är Sveriges grönaste varumärke, det visar en ny undersökning av konsultföretaget Differ. Coop är totalvinnare i undersökningen och Änglamark är det varumärke som spontant väljs av flest svenskar.Read more

January 2021

Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.Read more

December 2020

Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  Read more

Butik Vågen vinner Änglamarkspriset 2020

Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram butik Vågen i Östersund som vinnare av Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tilldelades Coops Änglamarkspris vid en digital ceremoni under onsdagen och får, utöver uppmärksamhet och ära, 100 000 kronor i prispengar.Read more

October 2020

Coop signerar åtagande om Science Based Targets

Coop utvecklar klimatmål inom ramen för det internationella samarbetet Science Based Targets.Read more

Änglamarkspriset lyfter ungas arbete för en bättre miljö – nominera nu

Änglamarkspriset utdelas årligen till personer, organisationer eller initiativ som har gjort särskilt värdefulla insatser inom områdena miljö och ekologi. I år riktas priset till unga (under 30 år) för att främja deras insatser för en mer hållbar framtid. Bakom Änglamarkspriset står Coop och familjerna Danielsson, Alfredson och Taube. Nomineringsperioden för Änglamarkspriset 2020 är öppen till 8 november. Read more

Coop investerar för framtiden – bygger automatiserad varuterminal i Eskilstuna

Coop befinner sig i en offensiv utvecklingsfas. Under det senaste året har Coop ökat antalet butiker, accelererat i digitala satsningar och hälsat över 100 000 nya medlemmar välkomna. För att ytterligare stärka Coop för framtiden har Coop beslutat om att investera i ny logistiklösning och en central, helautomatiserad varuterminal. Terminalen byggs i Eskilstuna logistikpark och beräknas vara i full drift under andra halvåret av 2024.Read more

Coop lanserar egna blöjor i ett språkutvecklande samarbete med Babblarna och Hatten Förlag

Coops lanserar egna blöjor och babyvårdsprodukter i ett språkutvecklande samarbete med Babblarna och Hatten Förlag. Med våra egna blöjor ligger fokus på kvalitet, men till ett bättre pris. Blöjorna landar i butik vecka 46 och kommer även att finnas på Coop online.Read more

I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop...Read more

Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.Read more

September 2020

Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.Read more

July 2020

Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.Read more

June 2020

Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.Read more

May 2020

Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.seRead more
Änglamarks färska örter

Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.Read more

April 2020

Miljön vinnare när Coop ökar tågtransporterna

Ytterligare 5 000 lastbilstransporter försvinner från vägarna när Coop nu satsar på att transportera ännu mer av sina varor på räls. Nästan en och en halv kilometer tåg fraktar nu 2 600 ton varor ut till butikerna varje dag.Read more

March 2020

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.Read more

February 2020

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn. Read more

Alla burägg utfasade från Coop

God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke. Read more

Coop slopar plasten i brödpåsarna

Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.Read more

December 2019

Coop medgrundare till initiativ för etisk handel

Ethical Trading Initiative, ETI Sverige, har nu bildats och Coop är en av medgrundarna. Genom sektorsövergripande samarbeten ska ETI jobba för anständiga arbetsvillkor, minskad miljöförstöring och anti-korruption.Read more

November 2019

Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.Read more

September 2019

Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.Read more

Havstenssunds Ostron vinner Änglamarkspriset 2019

Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram Havstenssunds Ostron till vinnare av Änglamarkspriset 2019. Företagets ostronodling på västkusten visar tydligt att matglädje och hållbarhet går hand i hand.Read more

July 2019

Coop vinner internationellt djurvälfärdspris

Coop I Sverige har tilldelats det välrenommerade internationella priset Good Sow Commendation för sitt arbete med svenskt griskött i Coops egna färska sortiment. Utöver priset har även Coops arbete med djurvälfärd och grisar lyfts och fått ett positivt omnämnande i en nyutgiven rapport från världens största djurskyddsorganisation World Animal Protection.Read more

June 2019

Änglamark

Hållbar mat i fokus för årets Änglamarksprisfinalister

Sju finalister har utsetts och är nu med och tävlar om årets Änglamarkspris. Temat för priset är hållbar mat och vinnaren får ta emot 100 000 kronor vid en ceremoni på Skansen 1 september.Read more

Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.Read more

Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

Stora Coop Visby, Coop Leksand och Coop Kristinedal fick alla ta emot pris  när hållbarhetspriset Wh...Read more

May 2019

Coop stoppar frigolitlådor för fiskleveranser

Från och med första juni kommer Coop inte att tillåta leveranser av fisk i frigolitlådor. Istället kommer fisken till de butiker som har manuell fiskdisk främst att levereras i pappkartonger. Detta för att minska risken för att plast ska hamna i hav och sjöar.Read more

Coops uppmaning till politikerna: slopa lagen som tvingar oss slänga prima ägg!

Trots att många aktörer vill minska matsvinnet, finns det lagar och regelverk som faktiskt ökar matsvinnet i butik. Coop har därför skickat prima ägg som är på väg att bli olagliga till toppkandidaterna i det kommande EU-valet. Detta som en uppmaning att ändra den ogenomtänkta lagstiftning som idag reglerar äggförsäljningen i Sverige.Read more

Flera företrädare för Coop och KF på plats i Almedalen

På plats i Almedalen finns flera företrädare från KF och Coop. De är i mån av tid tillgängliga för externa seminarierier.Read more

April 2019

Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra åre...Read more

Över 1,86 miljoner bin tack vare Coops medlemmar

När Coops kunder växlar in sina medlemspoäng kan de välja att stötta svensk biodling och då bidra till fler bisamhällen runt om i landet. Tack vare Coops medlemmar kommer det att finnas 1,86 miljoner bin i totalt 31 bikupor under 2019.Read more

March 2019

Coops års- och hållbarhetsrapport: Nu fasar vi ut alla ägg från burhöns

Redan 2015 slutade Coop att sälja ägg från burhöns i alla sina butiker. Nu kommer även burägg som ingre...Read more

Nu kommer naturbeteskött till alla Coops butiker

Coop kommer i april att introducera ett sortiment av svenskt naturbeteskött under egna varumärket Coop. Naturbeteskött bidrar både till att hålla landskapen öppna och en ökad biologisk mångfald. Dessutom är köttet mörat i minst två veckor vilket ger ett välsmakande, mört och extra saftigt kött.Read more

Återvunnen PET nu i Coops juice- och vattenflaskor

Coop har sedan tidigare infört pant på alla PET-flaskor. Nu blir flaskorna som samlas in dessutom till nya, eftersom Coop börjat använda återvunnet material, så kallad rPET.Read more

February 2019

Coops kunders pant blev 330 000 träd i Afrika

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under förra året skänkte kunderna tillsammans pant till ett värde av 6,6 miljoner kronor, vilket gav 330 000 nya träd i östra Afrika. Invånarna i Danderyds kommun var mest givmilda med sina pantpengar. Read more

Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

I dag överlämnar Volvo den nya el-lastbilen Volvo FL Electric till Coop, som därmed  blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror till butik med el-lastbilen. Lastbilen kommer att förse 13 butiker i Göteborg med färskvaror.Read more

Stora Coop i Varberg utsedd till Årets Ekobutik

På Ekogalan prisades igår Stora Coop Varberg för deras satsning på att erbjuda ett brett, svenskt och...Read more

January 2019

Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coops medlemmar och kunder efterfrågar allt mer svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige och därför är det glädjande att vi fortsatt har en branschledande position inom ekologiskt.Read more

December 2018

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.Read more

November 2018

Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.Read more

October 2018

Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.Read more

Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.Read more

September 2018

Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

Årets torra sommar har ställt till med stora problem för det svenska lantbruket. Det finns en tydlig medvetenhet om torkans konsekvenser och sju av tio av Coops medlemmar kan tänka sig betala mer för svenska jordbruksprodukter om prishöjningen går tillbaka till bönderna, visar en ny undersökning i Coops medlemspanel.Read more

Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.Read more

June 2018

Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till d...Read more

Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Coop utvecklar och förstärker sitt hållbarhetsfokus genom rekrytering av Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef.Read more

Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror med Volvos nya el-lastbil. Under hösten börjar leveranserna till 13 butiker i Göteborg.Read more

May 2018

Coops butiker bäst på eko, vego och matsvinn i White Guide Green

Coop Forum Visby, Coop Leksand och Coop Forum Sisjön prisades för sitt hållbarhetsarbete när White Guide Green delades ut för första gången. Dessutom utsågs Niklas Höglind på Stora Coop Borås till årets Hållbara Butiksledare.Read more

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.Read more

April 2018

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.Read more

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. Read more

Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop fortsätter sin satsning på hållbara badrum. Nu lanserar Coops egna varumärke Änglamark en ny serie med Svanenmärkta hudvårdsprodukter som passar både barn och vuxna.Read more

Nu kan Coops medlemmar resa för halva priset hos SJ i sommar

Nu kan Coops medlemmar åka tåg på sommarsemestern för halva priset. Rabatten är ett nytt erbjudande i Coops poängshop från och med första april. Tågresor har länge varit ett av de mest efterfrågade erbjudanden av Coops medlemmar.Read more

March 2018

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.Read more

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. Read more

Coop publicerar års- och hållbarhetsrapport för 2017

Årsrapporten tillsammans med Coop Sveriges hållbarhetsredovisning finns nu tillgänglig på Coop.se. I hållbarhetsrapporten redovisar Coop Sverige sitt prisbelönta hållbarhetsarbete.Read more

February 2018

Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under 2017 skänktes pant till ett värde av sex miljoner kronor och invånarna i Stockholmskommunen Danderyd var mest givmilda under året som gick. Read more

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året g...Read more

January 2018

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.Read more

November 2017

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer (https://www.matometern.se/), Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.Read more

Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.Read more

Coops nya vegoprodukter gör succé

Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. Read more

October 2017

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.Read more

Louise König utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017

Coops hållbarhetschef Louise König har utsetts till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017. Priset delas ut av Aktuell hållbarhet och offentliggjordes under konferensen Hållbara Affärer den 11 oktober.Read more

Coop satsar på det hållbara badrumsskåpet

Coops utbud av hållbara badrumsartiklar ökar kraftigt. Nu finns det 136 produkter inom kategorin hygien under 2017 och bara i år har 24 nya hållbara produkter lagts till utbudet.Read more

September 2017

Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

Svenska folket och Änglamarksjuryn har röstat fram Ignitia till vinnare av Coops Änglamarkspris 2017. Te...Read more

August 2017

Ekorekord för Coop under första halvåret 2017

Coops försäljning av ekologiska varor slog rekord under första halvåret 2017. Nya siffror visar att ekoandelen steg till 10,3 procent, vilket överträffar Coops tidigare toppnotering från 2016.Read more

Ny undersökning: Grönt när Way Out Wests publik får välja

Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen Way Out West skulle vi äta betydligt mindre kött och...Read more

July 2017

Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

Nu är fem finalister utsedda till årets Änglamarkspris. Det årliga priset går i år till ett företag inom f...Read more

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.Read more

June 2017

Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till s...Read more

May 2017

Coop satsar på foodtech i Almedalen

I år fokuserar Coop på ämnet foodtech under Almedalsveckan. Tillsammans med Breakit, en nyhetssajt oc...Read more

Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Denna vecka rullar Coop bokstavligen ut en ny förpackning för nötfärs. De gamla förpackningarna byts...Read more

April 2017

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Tre olika undersökningar har nyligen genomförts som mäter svenska varumärkens och företags arbete för ...Read more

March 2017

Nu öppnar Coops gröna butik i Norra Djurgårdsstaden

Imorgon öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djur...Read more
generell-coop-bild

Nytt Coop-avtal skapar 800 nya jobb för Samhall

Coop och Samhall har tecknat ett nytt ramavtal om städning av butiker. Avtalet, som sträcker sig fram till år 2020, innebär i ett inledande skede att närmare 800 av Samhalls medarbetare kommer att arbeta i Coops lokaler.Read more

Pant på Coop blev 300 000 träd

Under 2016 skänkte Coops kunder pant till ett värde av fler än 300 000 nya träd i östra Afrika. Invå...Read more

February 2017

Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

Nu börjar Coop arbetet för att MSC-certifiera samtliga Coops färska fiskdiskar, i linje med Coops fi...Read more

January 2017

Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

2016 blev ännu ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 21 procent. Coops starka erbjudande inom ekologiskt gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön.Read more

Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop arbetar kontinuerligt för att öka den ekologiska andelen av kött. Nu utökar Coop sitt sortiment gen...Read more

Så gör du en bättre matlåda – och sparar tusenlappar

Det är ett nytt år och det är en bra möjlighet att börja med nya vanor. Genom att byta ut lunchrestaurangen mot egen matlåda kan man göra både miljön och hälsan en tjänst. De allra flesta räknar med att de kan spara många tusenlappar varje år och för barnfamiljer rör det sig om så mycket som 8 000 kronor, visar en undersökning i Coops medlemspanel.Read more

December 2016

MSC-märkt lutfisk i jul

I år kan kunder i hela landet för första gången äta lutfisk på långa med MSC-märkning. Coop har tre sor...Read more

Sveriges grönaste varumärke fyller 25

I år fyller Coops ekologiska varumärke Änglamark 25 år. I jubileumstexten ”Änglamark 25 år – Här är vå...Read more

Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Read more

October 2016

Änglamarks nya vardagsfavoriter - Hönsbullar

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.Read more
bee-urban-header

Coop och KfS blir huvudpartners till Bee Urbans stadsodling

Sveriges grönaste matkedja Coop blir nu ännu grönare. På lördag påbörjas utvecklingen av en storskalig takodling ovanpå Coops butik vid Garnisonen i Stockholm. På taket kommer odlingarna att samsas med bikupor och solpaneler i ett koncept som utvecklats av Bee Urban, specialister på stadsodling och biologisk mångfald.Read more
Coop inleder ett samarbete med Welcome!

Coop inleder ett samarbete med Welcome!

Coop inleder ett samarbete med välkomst-appen Welcome! Samarbetet är ett initiativ inom social hållbarhet och innebär i ett första steg att Coop bidrar med 100 matkassar för att uppmuntra till möten mellan nyanlända och de som redan bor i Sverige.Read more

September 2016

Änglamark Eko

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.Read more

Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.Read more

July 2016

generell-coop-bild

Alger i topp när svenskarna väljer framtidens mat

Mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Samtidigt säger bara var fjärde blankt nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött, visar en Sifoundersökning som Coop beställt inför omröstningen om årets Änglamarkspris. Read more
matpyramid

Coop river matpyramiden i Almedalen

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat. Read more

June 2016

Änglamark

Hållbara matinnovatörer tävlar om årets Änglamarkspris

Blåskal, Ekobonden Adam Arnesson, Scandinavian Organics och Gårdsfisk är de fyra finalisterna till årets Änglamarkspris. Temat för Änglamarkspriset, som i år firar 15 år, är hållbart på tallriken. Vem av de fyra som tar hem priset kommer att avgöras av svenska folket genom en omröstning på Coop.se och med sms. Read more
paul-svensson-header

Paul Svensson ny jurymedlem för Änglamarkspriset

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter en person, företag eller organisation som har gjort viktiga insatser för att stimulera till det hållbara på tallriken.Read more

May 2016

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen. Read more

February 2016

generell-coop-bild

Terroir Award – en hyllning till det ursprungliga

De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop. Read more

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.  Read more

January 2016

ÄM-Eko

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer. Read more

October 2015

Nu finns knasiga grönsaker i butiken

I dag börjar Coop, som första matkedja, att sälja ”knasiga grönsaker” på utvalda stormarknader runt om i Sverige. Det handlar om grönsaker som ser annorlunda ut på ytan men smakar precis som andra grönsaker. Detta är en del av Coops satsning mot matsvinn. Read more

September 2015

Starkt halvår för ekovaror på Coop – högst försäljningsandel i branschen

Coop befäster sin ställning med högst andel försäljning av ekovaror i branschen. Försäljningsandelen av ekovaror uppgick under första halvåret 2015 till 8,9 procentenheter. En ökning med 18,4 procent jämfört med motsvarande period förra året då försäljningsandelen uppgick till 7,5 procentenheter. (Helår 2014: 7,7). Read more

August 2015

Fältbiologerna är Sveriges grönaste inspiratör för barn och ungdomar!

I går utsåg svenska folket Fältbiologerna till vinnare av Coops Änglamarkspris 2015. Prisutdelningen ägde rum i samband med Konsumentföreningen Stockholms Familjedag på Skansen. Vid årets upplaga av Änglamarkspriset, som är ett av Sveriges största miljöpriser, låg fokus på barn och ungdomar – att lyfta fram organisationer och/eller enskilda personer som jobbar med att motivera unga att bry sig och gilla jorden. Read more

June 2015

Knasiga frukter och grönsaker tar plats i Coops butiker

Coop tar i och med kampanjen Det är insidan som räknas ett nytt initiativ tillsammans med frukt och grönt-leverantören Everfresh för att minska matsvinnet. Nu välkomnas frukter och grönsaker som tidigare inte fått komma i närheten av butiken – bara för att de har en knasig form. Så vad är då skillnaden? Utseendet och priset blir svaret. För kvalitetsmässigt är de helt jämförbara. Read more

De kan vinna årets Änglamarkspris

Boodla, Fältbiologerna och Naturskoleföreningen är de tre finalisterna till årets Änglamarkspris. Priset ska uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och hållbarhet och går i år till en person eller organisation som gjort viktiga insatser för barn och ungdomar. Vinnaren röstas fram på Coops webbplats. Read more

April 2015

Coop är på jakt efter Sveriges grönaste inspiratör – I år blir det ett extra barn- och ungdomsvänligt Änglamarkspris

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter någon som har koll på planeten och som dessutom ser till att barn och ungdomar fattar det här med hållbar utveckling. Coops miljöpris vill premiera den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, känner sig motiverade att verkligen bry sig och gilla jorden. Read more

March 2015

Coop fortsatt branschledande på hållbarhet, #ekolöftet är årets kampanj

Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan. Read more

Eko-ägg populärt på årets påskbord

Ägg är inte helt otippat den stora favoriten under påsken. Hela 95 procent av de som firar påsk planerar också att äta ägg under den kommande påskhelgen, och nästan var tredje person planerar att välja ekologiska ägg i påsk. Det visar en färsk undersökning från Coop Medlemspanel.  Read more

Änglamark – Sveriges grönaste varumärke 2014

Varumärkesstrategibyrån Differ har för sjätte året i rad låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Drygt 1000 personer i åldern 15-75 år har genom sina svar utsett Änglamark som vinnare av årets grönaste varumärke. Och det är inte första gången - Änglamark har kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia. Read more

January 2015

Rekordår för ekovaror på Coop

För Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, blev 2014 ett rekordår. Den ekologiska försäljningsandelen slutade på hela 7,7 procent. Det är en ökning med 40 procent från 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och dagligvarubranschen i sin helhet på cirka 4 procent. Toppkategorin inom eko är barnmat. Read more