Rekordtillväxt för Coops näthandel

Rekordtillväxt för Coops näthandel

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp. 

– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.

Enligt Svensk Handels D-Food Index för årets tre första kvartal 2016 ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.

Smartkassen är en del av förklaringen till den starka utvecklingen. En annan är Coops breda distribution som når mer än hälften av de svenska hushållen med hemkörd mat.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson.

Investering i ny Dark Store i Kungens Kurva
För att kunna möta kundernas efterfrågan kommer Coop i början av nästa år att flytta sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en helt ny så kallad Dark store i Kungens Kurva. Detta gör att kapaciteten för e-handeln kommer att tredubblas.

Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Tjänsten gör det möjligt att välja bland 100-tals maträtter från Coops receptdatabas och anpassa dem efter antal portioner. Ingredienserna läggs sedan till i en smart inköpslista som minimerar svinn.

Smartkassen och lösplock av mat med hemkörning finns idag tillgänglig i de största städerna och når halva Sveriges befolkning. Den traditionella matkassen går att beställa på nätet och hämta i alla Coops butiker runt om i Sverige

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop Sverige utser Anna Rasin till ny kommunikationsdirektör efter Olle Axelsson

    Coop Sverige utser Anna Rasin till ny kommunikationsdirektör efter Olle Axelsson

    Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin som successivt kommer att ta över ansvaret för koncernens kommunikationsavdelning. Olle Axelsson, som kommer att gå vidare med egen verksamhet med bas i Göteborg under våren 2017, fortsätter att stödja kommunikation initialt under första delen av 2017 samt ge fortsatt support i företagets omfattande förändringarbete. 
    Läs mer
  • Premiär för Coops nya format Lilla Coop

    Premiär för Coops nya format Lilla Coop

    Under hösten 2015 började Coop Sverige en miljardsatsning på nya butiksformat anpassade till kundernas beteende och behov. Nu är det premiär för de allra första Lilla Coop-butikerna när Lilla Coop Tessins väg i Malmö och Lilla Coop Smygehamn nyöppnar under torsdagen.
    Läs mer