Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Denna vecka rullar Coop bokstavligen ut en ny förpackning för nötfärs. De gamla förpackningarna byts ut mot färs på rulle, vilket minskar mängden förpackningsmaterial med 82 procent. Den nya rullen gör också att det går att frakta färsen mer effektivt, vilket minskar utsläppen från transporterna med 31 procent.

Nötfärs är en av de absolut populäraste varorna i köttdisken. Det blir därför den första som får den nya rullförpackningen som nu börjar ersätta plasttrågen. Förutom att förpackningen är mer hållbar ur ett återvinnings- och transportperspektiv, fördubblas också färsens hållbarhet från 8 till 16 dagar, vilket i sin tur ger mindre svinn.

– Köttfärs på rulle visar vilka vinster som går att göra med smartare förpackningsdesign. För Coop innebär det att vi kan transportera med mindre miljöpåverkan och att färsen tar mindre plats i våra köttdiskar, samtidigt som våra kunder behöver bära hem mindre plast och får en färs med längre hållbarhetstid, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Nötfärsen på rulle kommer att säljas i 500 grams förpackningar under varumärket Coop. Köttet kommer från Sverige. Coop jobbar ständigt med att minska miljöpåverkan från våra förpackningar. Under 2015 byttes de traditionella köttförpackningarna ut mot förpackningar som tillverkas av 75 procent återvunnet material. Samma år började också delar av vårt köttsortiment packas i så kallat ”skinpack”, vilket både ger ett mörare kött och en förpackning med lägre miljöpåverkan.

Nötfärsen är först ut med rullförpackning och planen är att utöka sortimentet med rullpack både för bland- och fläskfärs på sikt.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Lagen innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarn...
    Läs mer
  • Coop satsar på foodtech i Almedalen

    Coop satsar på foodtech i Almedalen

    I år fokuserar Coop på ämnet foodtech under Almedalsveckan. Tillsammans med Breakit, en nyhetssajt och digital mötesplats för startups och techbolag, kommer Coop att belysa hur tekn...
    Läs mer