Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.

I sol på Solidens scen, inför tusentals besökare, mottog Mikael Olenmark Desalles och Johan Ljungquist från Gårdsfisk prischecken på 100 000 kronor av Sonat Burman-Olsson, vd Coop Sverige.

– Vi är stolta, glada för att hållbar fiskodling får så här fin uppmärksamhet. Priset är också ett bevis på att det vi gör är en del framtidens livsmedelsproduktion, säger Johan Ljunquist, som grundat Gårdsfisk tillsammans med Mikael Olenmark Dessalles.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 och är ett pris för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Årets tema är hållbar mat, det vill säga; ekologisk, lokal, miljöanpassad och hälsosam mat som är bra för din kropp men även för planeten.

– Gårdsfisk står för framtidens mat redan idag. Landbaserad fiskodling gör produktionen både hållbar och hälsosam. Vi ser fram emot att nu inleda ett samarbete för att ta fram en gemensam produkt. Jag vill också tacka de andra starka finalisterna som gör ett fantastiskt jobb för att skapa spännande, god och hållbar mat, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop och medlem i Änglamarksprisets jury.

I år delas Änglamarkspriset ut för 15:e året i rad. Pristagaren har röstats fram av svenska folket och de fyra finalisterna utsågs av Änglamarksprisets jury.

För ytterligare information:

Jonatan Tullberg, chef egna varumärken Coop och jurymedlem, 0722-188716, jonatan.tullberg@coop.se
Johan Ljunquist, grundare Gårdsfisk, 0723-076959, johan@gardsfisk.se
Coops pressjour, 010-743 13 13

Fakta om Änglamarkspriset

De fyra finalisterna vid årets omröstning var:

  • Blåskal – ett familjeföretag i Bohuslän som med den miljövänliga och nyttiga blåmusslan som bas utvecklare spännande fonder, buljonger, såser. Allt ekologiskt och KRAV-märkt.
  • Ekobonden Adam Arnesson som ser sig själv som en planetskötare, vars uppgift är att förvalta och utveckla biologisk mångfald, pollinering och vår närmiljö. Han är också en stark opinionsbildare som skickligt använder nya medier för att föra ut sitt budskap.
  • Scandinavian Organics är företaget som skapar god mat av värphöns som annars skulle bli biogas. Även grönsaker som skulle kasseras och spill av nötkött återvinns i buljonger.
  • Gårdsfisk är företaget som föddes ur ett nedgånget lantbruk i Skåne som byggdes om till ett vattenbruk. Här odlas nu fisk i ett naturligt kretslopp där kvävet som fiskarna producerar blir till gödning på åkrarna och där det som odlas på åkrarna i sin tur blir mat till fiskarna.

Tidigare vinnare:

2015 Fältbiologerna

2014 Föreningen Jord på Trynet

2013 Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja

2012 Anders Wilhelmson, grundare till Peepoople

2011 Petra Wadström, vattenreningsprodukten Solvatten

2010 Anders och Maria Engvall på Forsa gård, Säters kommun

2009 Fiskarna Charles och Robert Olsson, Smögen

2008 Christel Cederberg, forskare, Harplinge

2007 Eva Fröman och Carin Enfors, Ekocentrum, Sigtuna

2006 Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist, Stockholm

2005 Birgitta Sandström Lagercrantz, projektledare för miljöprojekt, Stockholm

2004 Anders Delin, skogs- och naturkämpe, Järbo i Gästrikland

2003 Rördrommens Fältstation, Eskilstuna-Strängnäs

2002 Stiftelsen Ekocentrum, Göteborg

  • Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

    Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

    Tre olika undersökningar har nyligen genomförts som mäter svenska varumärkens och företags arbete för hållbarhet. Änglamark är Sveriges grönaste varumärke för sjunde året i rad enligt...
    Läs mer
  • 7 av 10 väljer en ekologisk påsk

    7 av 10 väljer en ekologisk påsk

    72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.
    Läs mer