Coop omstrukturerar butiksnätet

Coop Sverige AB säljer 39 Coopbutiker till Konsumentföreningen Gävleborg och 36 butiker till Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg (KBÄ). Köparna övertar samtliga befintliga avtal gentemot butiksmedarbetare, hyresvärdar och leverantörer. Överlåtelsen sker per den 1 januari 2015.

Det butiksbestånd som ägs och drivs av Coop Sverige koncentreras genom affären till Stockholmsregionen och delar av södra Sverige. Efter försäljningen ägs och drivs cirka 260 Coopbutiker av Coop Sverige AB och cirka 440 av ett antal olika konsumentföreningar runt om i landet. Coop Sverige AB har inga planer på större avyttringar i det kvarvarande butiksbeståndet.

Förändringen syftar till att skapa bättre regional konkurrenskraft och komma närmare medlemmar och kunder. Samtidigt utnyttjas kooperationens finansiella styrka på ett optimalt sätt och frigör resurser till offensiva investeringar i Coop Sveriges butiksnät.

– Genom denna affär skapar vi goda förutsättningar för våra butiker att utvecklas på bästa sätt, till gagn för både kunder, medlemmar och medarbetare. Vi skapar ett än mer konkurrenskraftigt Coop i hela landet, säger Fredrik Johanson, regiondirektör Nord-Väst vid Coop Sverige.

Försäljningarna är villkorade av Konkurrensverkets prövning.

Ytterligare information:
Coops pressjour 010-743 13 13
Fredrik Johansson, regiondirektör Nord-Väst, Coop Sverige 010-743 61 11
Anders Stake, vd, Konsumentföreningen Gävleborg 026-14 70 50
Ronnie Wångdahl, vd Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg 010- 7470001

  • Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

    Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

    Coop återkallar Coop Rostbiff skivad av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkten kan innehålla listeria. Det var vid en regelbunden provtagning som listeria påvisades i Coop skivade rostbiff, med bäst före-datum 2024-04-12.
    Read more
  • MedMera Bank fortsätter ta marknadsandelar

    MedMera Bank fortsätter ta marknadsandelar

    MedMera Bank presenterar en positiv årsrapport för 2023 trots de utmaningar som påverkat nischbankerna. Med en ökande kundbas och fokus på affärsregler har banken visat på tillväxt och framtidstro.
    Read more