Busiga, Kuliga, Kaxiga och Rockiga flingor – Coop sänker sockermängden i nya flingsortimentet

Nu ingår nya hjältar i Coops nyckelhålsmärkta flingsortiment. Med roliga former och smarriga smaker, hög fullkornshalt och låg sockerhalt får barnen en bra frukoststart.

Barnflingorna innehåller mellan 11-13 procent sockerarter – och håller sig inom nyckelhålsmärkningens maxgräns som är 13 procent. Flingorna är också rika på fullkorn, här har hela sädeskornet använts och all näring finns med i flingorna. En hög fullkornshalt, mellan 56-59 procent, som ger barnen en näringsrik start på dagen.

        Vi tagit fram flingor som har mindre socker än traditionella barnflingor eftersom våra kunder efterfrågar nyttigare frukostalternativ. Frukost är superviktigt för alla och inte minst för de små, och har vi möjligheten att sänka mängden socker, salt och fett, där det är möjligt, så gör vi gärna det. På Coop vill vi helt enkelt erbjuda bra mat till bra priser, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Vardagshjältarna finns i fyra varianter – alla med roliga former och smarriga smaker:

  • Kuliga Kulor – Frasiga flingor av vete och majs med kakaoöverdrag,
    12 procent sockerarter och 58 procent fullkorn.
  • Busiga Björnar – Frasiga flingor med smak av vanilj, jordgubbs- och blåbärsbitar,
    11 procent sockerater och 56 procent fullkorn.
  • Kaxiga Klöver – Frasiga flingor med smak av ananas med jordgubbs- och ananasbitar,
    13 procent sockerarter och 56 procent fullkorn.
  • Rockiga Ringar – Frasiga ringar av vete, majs och ris med jordgubbsbitar,
    11 procent sockerarter och 59 procent fullkorn.
  • Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

    Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

    Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.
    Läs mer
  • Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

    Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

    Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.
    Läs mer